آشنایی با انواع پروفیل آهن

انواع پروفیل آهن

انواع پروفیل آهن : بخش قابل‌توجهی از محصولات فولادی مورد استفاده در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی به انواع پروفیل آهن اختصاص دارد که بر اساس مشخصه‌های خاصی تقسیم‌بندی می‌شوند.
هرکدام از این محصولات دارای موارد مصرف خاصی هستند که فعالان حوزه صنعت لازم است به‌خوبی آن‌ها را بشناسند تا هنگام استفاده در بخش‌های مختلف یک پروژه، قادر به انتخاب یکی از پروفیل‌های مناسب برای نوع کاربرد خود باشند.

منظور از پروفیل چیست؟

در حالت کلی به انواعی از مقاطع فولادی که دارای سطح مقطع ثابت و طول بلندی هستند، پروفیل می‌گویند که انواع مختلف این محصولات در دسته‌های متنوعی قرار می‌گیرند که بدون شک کاربردهای زیادی را نیز ارائه می‌دهند.
برای ساخت این محصولات به ‌طور معمول از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود که می‌تواند مشخصات خاصی را برای آن‌ها به‌ وجود آورد تا به‌خوبی پاسخگوی نیازهای صنایع مختلف باشد.

معرفی انواع پروفیل آهن

دسته‌بندی پروفیل‌ها در گروه‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید نوع کاربرد این محصولات را مورد بررسی قرار دهید و بر اساس پروژه خود، مقطع فولادی مد نظرتان را انتخاب کنید که در این راستا باید موارد زیر را نام برد.

انواع پروفیل آهن

انواع پروفیل متناسب با شکل ظاهری

در اولین گروه از پروفیل‌های صنعتی باید به مدل باز اشاره کرد که برای ساخت محصولات متنوعی مانند تسمه، ناودانی، پروفیل U، نبشی و تیرآهن مورد استفاده قرار می‌گیرد که از نظر ظاهری دهانه‌ای گسترده دارد.
دسته دیگری از این محصولات با نام بسته شناخته می‌شوند که برای تولید آن‌ها 2 روش به‌ کار می‌رود، در حالت اول ورق‌ها را با استفاده از تجهیزاتی خم می‌کنند و جهت ایجاد اتصال بین لبه‌ها از فرایند جوشکاری کمک می‌گیرند؛ اما در روش دوم معمولا حفره‌ای را درون شمش فولادی به ‌وجود می‌آورند.

تقسیم بندی انواع پروفیل آهن با توجه به وزن
برای تولید پروفیل‌های سبک ضخامتی بین 0.4 تا 1.5 میلی‌متر را در نظر می‌گیرند و از سوی‌ دیگر انواع مقاطع فولادی که دارای ضخامت بیشتر از 1.5 میلی‌متر باشند را در دسته سنگین قرار می‌دهند.

انواع پروفیل براساس جنس
آلومینیوم، فولاد کربن، استیل، گالوانیزه و کامپوزیت از سری مواد اولیه پرکاربرد برای ساخت انواع پروفیل‌ها به ‌شمار می‌روند که به‌کارگیری هرکدام از این آلیاژها می‌تواند خواص ویژه‌ای را به‌ دنبال داشته باشد.باید این را در نظر داشته باشید که جنس مواد اولیه مورد استفاده برای تولید این محصولات معمولا به‌عنوان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت پروفیل مد نظر قرار می‌گیرد.

انواع پروفیل آهن
انواع پروفیل آهن

شناخت انواع پروفیل آهن براساس کاربرد
معیار دیگری که باید برای دسته‌بندی پروفیل‌های فولادی مد نظر قرار دهید نوع کاربرد است که بر همین اساس باید به 2 گروه اصلی زیر اشاره کرد:

  • ساختمانی: در زمینه ساخت‌وساز، استفاده زیادی از انواع پروفیل می‌شود که معمولا ضخامتی بین 2 تا 4 میلی‌متر را به خود اختصاص می‌دهند و با کمک روش‌های نورد گرم و سود تولید می‌شوند.
  • صنعتی: برخورداری از وزن زیاد، استحکام بالا و قابلیت جوش‌پذیری مطلوب از جمله ویژگی‌هایی است که برای ساخت پروفیل‌های صنعتی مد نظر قرار می‌گیرد که این محصولات در زمینه خودروسازی و ساخت تجهیزات دفاعی کاربرد زیادی دارند.

مواردی که به آن‌ها اشاره شد مهم‌ترین پروفیل‌هایی هستند که در صنایع مختلف به‌ کار می‌روند، درصورتی‌که نیاز به استفاده از این محصولات داشته باشید جهت بررسی قیمت و خرید می‌توانید از کارشناسان شرکت آهن باکس کمک بگیرید.

جمع‌بندی
انواع پروفیل آهن را می‌توان با توجه به معیارهای متنوعی دسته‌بندی کرد که شناخت آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا متناسب با نوع کاربردی که در نظر دارید، محصول مورد نظرتان را از میان تنوع بالای پروفیل‌های موجود در بازار خریداری کنید.