نقد و بررسی فیلم سینمایی سرباز 2023

نقد و بررسی فیلم سینمایی سرباز 2023

نقد و بررسی فیلم سینمایی سرباز 2023 : فیلم هندی جوان یا سرباز اثری شگفت انگیز از سینمای بالیوود در سال 2023 است که توانست در زمان اکران، لقب پرفروش‌ترین فیلم سینمای هند را به خود اختصاص دهد. در این فیلم اکشن و پرهیجان شاهد هنرنمایی شاهرخ خان هستیم. شاید یکی از دلایل پررنگ شدن و موفقیت این فیلم، حضور این بازیگر نام آشناست. در ادامه می خواهیم با هم به نقد و بررسی فیلم سینمایی سرباز 2023 بپردازیم و درباره بازیگران آن بیشتر بدانیم.

همه چیز درباره فیلم سینمایی سرباز یا جوان

نقد و بررسی فیلم سینمایی سرباز 2023
نقد و بررسی فیلم سینمایی سرباز 2023

فیلم جوان که ترجمه فارسی آن سرباز می‌شود، به کارگردانی آتلی کومار یکی از بهترین های سینمای بالیود در سال ۲۰۲۳ است. نویسندگان این اثر نیز آتلی و اس. راماناگیری ‌واسان (S. Ramanagirivasan) هستند.  این فیلم محصول کمپانی Red Chillies Entertainment است و گوری خان (Gauri Khan) و گاوراو ورما (Gaurav Verma) تهییه‌ کنندگان آن هستند.

فیلم جوان هندی در ژانر اکشن و مهیج برای اولین بار در تاریخ 7 سپتامبر 2023 (16 شهریور 1402) اکران شد. زمان فیلم هندی جوان 169 دقیقه است.

این فیلم دومین اثر شاهرخ خان در سال 2023 است که پس از 4 سال فعالیت کمرنگ او در عرصه سینما، موفق شد تا در حضور این دو فیلم، طرفدارانش را شگفت‌زده کند.

شاهرخ خان در این فیلم به خوبی توانسته صحنه‌های جذاب و اکشنی را خلق کند و به جرات می‌توان گفت فیلم جوان موفق شده تا جایگاه شاهرخ خان را به عنوان پادشاه باکس آفیس تثبیت کند. این اثر سینمایی در سال ۲۰۲۳ رکورد فروش فیلم‌های بالیودی را شکست و با بودجه‌ای حدود ۳۸ میلیون دلار به فروش بالای ۱۴۰ میلیون دلاری رسید.

جالب این جاست که فیلم جوان علاوه بر سینمای هند، موفق شد، واکنش‌های مثبتی، از مخاطبان جهانی به دست آورد.

نگاهی به داستان فیلم جوان

نقد و بررسی فیلم سینمایی سرباز 2023
نقد و بررسی فیلم سینمایی سرباز 2023

به طور کلی، داستان این فیلم در انتقام گیری ویکرام و ارتباط مرموز او با یک فروشنده اسلحه فاسد، یعنی خالی گایکواد (ویجی ستوپاتی) شکل می‌گیرد و ما را به زندگی ویکرام راتور و پسرش آزاد می‌برد که هر دو توسط شاهرخ خان بازی می‌شود.

آزاد زمانی به مادرش آیشواریا (دیپیکا پادوکونه) قول داده بود که عدالت را برای افرادی که تحت تسلط یک سیستم فاسد و مورد ظلم قرار گرفته‌اند، برقرار کند. این برقراری عدالت، تمام جامعه را در برمی‌گیرد و از خودکشی کشاورزان برای بی‌عدالتی مدیران بالا دستی گرفته تا قرار دادن وزیر بهداشت در صف مجازات را شامل می‌شود.

به همین علت آزاد، به طور مداوم در راستای عدالت برای شهروندان کشورش تلاش می‌کند و با کمک تیم ویژه خود، متشکل از شش دختر که به ناحق به زندان افتاده‌اند، به دنبال اجرای عدالت می‌رود.

بزرگترین انگیزه آزاد در این راه پرفراز و نشیب پاک کردن نام پدر سربازش ویکرام راتور است. این که چگونه آزاد و ویکرام در مبارزه با انسان‌های شرور پیروز می‌شوند و یک مشت محکم همراه با یک داستان احساسی را پشت سر می‌گذارند، چیزی است که جوان را به ساعتی غیرقابل از دست دادن تبدیل می‌کند.

نقدی بر فیلم جوان

جوان از فیلم‌های سرگرم‌ کننده بالیوودی است و موفق شده تا تمام کلیشه‌های یک فیلم هندی را در خود به نمایش بگذارد. این فیلم سینمایی اکشن با یک پیام اجتماعی صمیمانه ترکیب شده است. در این فیلم به طرز ماهرانه‌ای اکشن و درام در هم آمیخته شده و با به بازی گرفتن احساسات مخاطبین، لحظات هیجان انگیزی را هم برای آن‌ها خلق خواهد کرد.

گرچه داستان و فیلمنامه جوان، موضوع جدیدی نیست، اما آنچه توانسته این فیلم را به پرفروش‌ترین فیلم سینمای هند تبدیل کند، هنر کارگردان آن است که توانسته داستان ساده خود را به شیوه‌ای باشکوه ارائه ‌کند و در خور کاریزما ستاره‌ای چون شاهرخ خان باشد.

شاهرخ خان در قامت چهره‌های مختلفی ظاهر می‌شود و تمام تلاش خود را می‌کند تا نقشی کاملاً عظیم را در روند این اثر ایفا کند و فیلم را با حضور مغناطیسی و قدرت ستاره‌ای خود روی پا نگه دارد.

اگر بخواهیم در یک سطر به نقد و بررسی فیلم سرباز 2023 بپردازیم، باید گفت این فیلم با بازی‌های خوب، کارگردانی کم نقص و موسیقی متن تپنده، به عنوان شاهدی بر قدرت داستان گویی در سینمای هند است. این فیلم هندی در آی‌ام‌دی‌بی و راتن تومیتوز نیز به ترتیب نمرات  7.8 و 82% کسب کرده است و این نمرات، نشان می‌دهد که، با یک اثر خوب روبه‌رو هستیم.

معرفی بازیگران سینمایی جوان

در این فیلم بازیگران معروف سینمای هند، مانند شاهرخ خان، نایانتارا، ویجی ستوپاتی، دیپیکا پادوکونه، پریامانی، سانیا مالهوترا، سونیل گرور، ریدی دوگرا، سانجیتا باچاریا، گیریجا اوک، لهار خان و عالیا قریشی حضور دارند که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

شاهرخ خان در نقش‌های آزاد راتوره و کاپیتان ویکرام راتوره

نقد و بررسی فیلم سینمایی سرباز 2023
نقد و بررسی فیلم سینمایی سرباز 2023

شاهرخ خان بازیگر و تهییه‌کننده سینمای هند، در سال  2 نوامبر 1965 (11 آبان 1344) متولد شده است. او بازیگری را از اواخر دهه 1980 میلادی با بازی در سریال‌های تلویزیونی مختلف شروع کرد و سپس در سال 1992 با فیلم دیوانه  وارد بالیوود شد.

وی اوج معروفیت خود را در فیلم داماد عاشق عروس را می‌برد، به دست آورد و پس از آن با ایفای نقش‌های اصلی خود تبدیل به یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های سینمای هند شد. این بازیگر تا کنون برنده جوایز زیادی شده است و در فیلم سرباز دو نقش را ایفا می‌‌کند.

نایانتارا در نقش نارمادا رای  

دینا ماریام کوریان ملقب به نایانتارا  بازیگری هندی است که در 18 نوامبر 1984 (27 آبان 1363) متولد شده است. او بازیگری را در سینماهای مختلف تامیل، تلوگو، مالایالام و کنادا هند تجربه کرده است و در سال 2003 با فیلم Manassinakkare که به زبان مالایالام ساخته شده بود، کار خود را شروع کرد. وی با بازی در فیلم Sri Rama Rajyam  مشهور شد و تا کنون توانسته برای ایفای نقش‌های خود، جوایز متنوعی را به دست آورد.

ویجی ستوپاتی در نقش کالی گایکواد

ویجی ستوپاتی،  بازیگر  و تهییه‌ کننده سینمای هند است. او در سال 16 ژانویه 1978 (26 دی 1356) متولد شده است. ستوپاتی، بازیگری را از فیلم‌های تامیلی شروع کرده و عمدتا در این سینما فعالیت داشته است. وی تا کنون برنده جوایز فراوانی شده و در سینماهای هندی، مالایالام، تلوگو و کنادا فعالیت کرده است. از فیلم‌های معروف این بازیگر می توان به ویکرام ودها (2017) و ویکرام  اشاره کرد، و در فیلم جوان، یکی از بازیگران اصلی است.

دیپیکا پادوکونه در نقش آیشواریا راتوره

دیپیکا پادوکونه یکی از جذاب‌ترین بازیگران زن هندی است که در 5 ژانویه 1986 (15 دی 1364) به دنیا آمد. او بازیگری را از سال 2006 شروع کرد و با بازی در فیلم ام شنتی ام بسیار معروف شد. دیپیکا پادوکن در کارنامه خود، فیلم‌هایی چون باجیرو مستانی، پادماوات، پیکو و پاتان را ثبت کرده است. او در فیلم Jawan 2023 با این‌که نقشی کوتاه دارد، اما کاراکتر تاثیرگذاری است.

پریامانی در نقش لاکشمی

پریا واسودو مانی ایر از دیگر بازیگران هندی است که در 4 ژوئن 1984 (14 خرداد 1363) به دنیا آمد. او بازیگری را از سال 2003 با فیلم تلوگو شروع کرد و با فیلم تامیل به شهرت رسید. پریامانی تا کنون جوایز گوناگونی را کسب کرده است.

سانیا مالهوترا در نقش دکتر ایرام

سانیا مالهوترا  بازیگر سینمای هند، متولد 25 فوریه 1992 (6 اسفند 1370) است‌. او بازیگری را از سال 2016 با فیلم کشتی شروع کرد. وی در زمینه بازیگری تجربه چندانی ندارد اما بیشتر آثار او پرفروش بوده و آینده‌ای درخشان در انتظار اوست.

نحوه مشاهده فیلم سرباز

به دوستانی که هنوز این فیلم را ندیده‌اند یا می‌خواهند دوباره آن را تماشا کنند، پیشنهاد می‌شود از وب‌سایت فام با آدرس www.fam.ir استفاده کنند. با مراجعه به بخش فیلم و سریال این سایت و انتخاب “سرباز“، می‌توانند این فیلم را تماشا کنند. این اثر سینمایی با دو گزینه کیفیت اتوماتیک و انتخاب دستی برای پخش در دسترس است تا بتوانید بر اساس نوع اتصال اینترنت و سرعت خود، فیلم را به دو صورت دستی یا اتوماتیک تماشا کنید. همچنین می‌توانید در هر لحظه و هر مکان با دسترسی به اینترنت پایدار به تماشای این فیلم سینمایی بپردازید.