نگاهی به برنامه استعدادیابی میدون در حوزه کسب و کار

برنامه استعدادیابی میدون

برنامه استعدادیابی میدون : میدون یکی دیگر از برنامه های جذاب شبکه 3 صدا و سیما است که در غالب مسابقه برای کسب و کارهای نوپا طراحی و تولید شده است. در واقع برنامه میدون یک رقابت استعدادیابی شغلی و کارآفرینی است.

به دلیل استقبال زیاد مردم از این برنامه تا کنون دو فصل از آن ساخته شده است و فصل سوم آن هم در حال پخش است.

درباره برنامه میدون بیشتر بدانید.

برنامه میدون یکی از برنامه های رقابتی شبکه 3 سیماست که با هدف معرفی کسب و کارهای نوپا و رونق بخشیدن به اقتصاد داخلی تولید شده است. این مسابقه تلویزیونی پرطرفدار به تهیه کنندگی محمد حسین هاشمی گلپایگانی و کارگردانی مهران و مهرگان علوی تولید شد و برای اولین بار در تاریخ مهر 1398 از شبکه سوم سیما پخش شد و تا کنون دو فصل آن در 150 قسمت پخش شده است.

فصل اول میدون در بازه زمانی مهر ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ پخش شد و فصل دوم آن از  تیر ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه سوم سیما رفت. فصل سوم این مجموعه هم از 23 فروردین 1401 شروع شد و در حال حاضر، پخش آن هم چنان ادامه دارد.

در این برنامه داوارنی حضور دارند که پس از اجرای شرکت کنندگان برنامه، سوال هایی را از وی درباره نوع کسب و کار، بازار هدف، میزان سرمایه و فروش می پرسند و در نهایت پس از دریافت رای داوران و هیئت منصفه برنده مسابقه اعلام خواهد شد.

البته در سه فصل تولید شده شاهد تغییراتی در ترکیب داوران، نوع داوری و جایزه برنامه خواهیم بود که در ادامه درباره هر کدام از فصل ها به اختصار شرح خواهیم داد.

برنامه استعدادیابی میدون
برنامه استعدادیابی میدون

آشنایی با نحوه شرکت در برنامه میدون

و اما روند برنامه به این گونه است که در ابتدا علاقه مندان می ‌توانند در سایت میدون به آدرس meidoun.ir ایده و کسب و کار‌ نوپای خود را معرفی کنند و پس از بررسی‌ توسط کارشناسان برنامه پذیرفته یا رد می شوند. معیارهای کارشناسان هم به این صورت است که مشاغل استاندارد‌های لازم را داشته باشند، به مرحله تولید و فروش رسیده باشند و برای توسعه کسب و کار خود نیاز به وام داشته باشند، می‌ توانند در برنامه شرکت کنند.

در نهایت هم کارشناسان برنامه برای انتخاب شرکت کنندگان با ثبت نام کنندگان منتخب در سایت مصاحبه کرده و با آن ها درباره حوزه کسب و کار، هزینه درآمد، میزان فروش، ایده، خلاقیت، مزیت کسب و کار نسبت به کسب و کار‌های دیگر، مجوز، برند صحبت می‌ کنند و برای شرکت در برنامه دعوت می ‌شوند.

نگاهی بر نحوه داوری مسابقه در فصل های اول و دوم، سوم

تا کنون دو فصل از برنامه با موفقیت چشمگیری پخش شد و توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب نماید. امسال هم فصل سوم برنامه میدون با سبک و سیاقی جدید بر روی آنتن شبکه سه رفته و پخش آن هم چنان ادامه دارد. در این بخش از مقاله به معرفی برنامه میدون در فصول گذشته می پردازیم.

برنامه استعدادیابی میدون
برنامه استعدادیابی میدون

در فصل اول برنامه میدون چه گذشت؟

فصل اول میدون در 52 قسمت و 156 گروه شرکت کننده با حضور داورانی چون علیرضا نبی ( تولید کننده موفق )، مینا مهرنوش (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مدیرعامل چندین شتاب دهنده و مرکز استعدادیابی و خلاقیت کسب و کار)، علیرضا یونچی ( عضو مجمع عالی واردات)، پرویز کرمی ( دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان) و امیرحسین اسدی ( مدیرعامل چندین شتاب دهنده و استارت آپ) تولید شد.

روند برنامه به این صورت است که سه شرکت کننده منتخب، در هر قسمت طرح خود را ارائه می کنند. داوران هم پس از شنیدن مشخصات طرح های افراد شرکت کننده، ۲۰ سکه خود را بین سه شرکت کننده تقسیم خواهند کرد. اما نحوه تقسیم سکه ها کاملا آزادانه است. به این صورت که داوران می توانند به یک نفر هیچ سکه ای ندهند یا تمام سکه ‌های خود را به یک نفر بدهند یا حتی بخشی از سکه‌ ها را پیش خود نگهدارند.

اعضای هیئت منصفه که جمعی از دانشجویان نخبه ایرانی بودند هم هرکدام فقط یک سکه داشتند که باید آن را در سبد یکی از سه شرکت کننده می‌ ریختند.

در نهایت کارآفرین برتر هر شب با نظر داوران و هیئت منصفه انتخاب می شد و در انتهای هر هفته پس از پخش دو قسمت از برنامه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، کارآفرین برتر با رای بینندگان، از میان دو برنده انتخاب شده و وام تا سقف یک میلیارد تومان و با سود چهار درصد را دریافت می کند.  

روند برنامه در فصل دوم

فصل دوم برنامه میدون در ترکیب داوران خود تغییراتی ایجاد کرد و با حضور داورانی چون علیرضا یونچی، مینا مهرنوش، حمیدرضا موثقی (مسئول اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته‌بندی چای کشور )، امیر شکوهی نیا (فعال استارتاپی و مدرس دیجیتال مارکتینگ) و حجت الله عبدالملکی (عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و معاون اشتغال و کاریابی کمیته امداد امام خمینی) بر روی آنتن شبکه سه سیما رفت. البته در اواسط فصل، دو تن از داوران به دلیل ابتدا به بیماری کرونا موفق به حضور در برنامه نشدند و برنامه با داوری چهار نفر ادامه یافت و حسین مصطفی ‌زاده کارآفرین نمونه و نائب رئیس شورای اصناف جایگزین حمیدرضا موثقی شد.

لازم به ذکر است که به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت مسائل بهداشتی، در این فصل هیئت منصفه در تیم داوری برنامه حضور  ندارند.

نحوه امتیاز دهی در  فصل دوم به این گونه است که برای هر شرکت کننده به ‌طور پیش فرض ۷ سکه درنظر گرفته شده بود. بعد از هر اجرا داوران بر اساس طرح و دفاع شرکت کننده از طرح ارائه شده، اعلام می ‌کنند که چند سکه از ۷ سکه او کم کنند و در آخر می ‌توانند تصمیم بگیرند که تمام یا بخشی از سکه‌ های کسر شده هر شرکت کننده به سبد کدام یک ریخته شود.

هم چنین برنده وام در پایان یک ماه از اجرای برنامه، طبق نظر سنجی مردمی مشخص می شود و وام یک میلیارد تومنی با سود 4 درصد را دریاف خواهد کرد.

برنامه استعدادیابی میدون
برنامه استعدادیابی میدون

فصل سوم میدون با سبک و سیاقی جدید

فصل جدید میدون که با فروردین 1401 آغاز شد، با هدف رشد اقتصادی در استان های کشور تولید می شود و به دغدغه‌ های رهبری و اهمیت اقتصاد‌های خورد در استان ‌ها می پردازد.

فصل سوم حدودا 80 قسمت دارد  و تغییرات جزئی در شکل و شمایل و حتی تعداد داوران خواهد داشت و سبک متفاوتی نسبت به دو فصل قبلی دارد. در این فصل شاهد تغییراتی جزئی در ترکیب داوران می باشیم و آقای علیرضا یونچی، آقای محمد امین حاج کاظمیان، خانم مینا مهرنوش و آقای حسین مصطفی زاده تیم داوری فصل جدید این برنامه را تشکیل می دهند.

بخش های مختلف برنامه به شرح زیر است.

بخش ریل که پنج شرکت کننده با یک ریل وارد مسابقه شده و تنها یک دقیقه فرصت دارند تا طرح خود را ارائه دهند و پس از معرفی شرکت کنندگان و توضیحات مختصر آن ها درباره طرح، داوران به طرح شرکت کننده رای می دهند که در مرحله بعد وارد شود یا مسابقه را ترک  نماید. در این مرحله تنها سه شرکت کننده به مرحله چالش راه می یابند.

پذیرفته شدگان در مرحله ریل، وارد گروه یکی از داوران قرار گرفته و با راهنمایی و هدایت های وی وارد مرحله چالش می شوند. به این صورت که  یک چالش توسط داوران برای کارآفرینان راه یافته به این مرحله ایجاد می شود و از 3 کارآفرینی که به این مرحله راه یافته اند، 2 نفر به مرحله بعدی راه پیدا خواهند کرد.

در صورت برنده شدن در مرحله چالش وارد مرحله نهایی می شوند. در این مرحله هر کارآفرین 3 دقیقه فرصت ارائه طرح خود را داشته و بعد از ارائه داوران سوالاتی را از وی می پرسند و پس از بررسی امتیاز مد نظر خود را به آن کسب و کار می‌ دهند.

در این مرحله هم افرادی به عنوان هیئت منصفه حضور دارند و می توانند به کارآفرینان راه یافته به مرحله نهایی یک رای بدهند.

مزایای پخش برنامه میدون

شاید در ظاهر جایزه برنامه میدون همان وام یک میلیارد تومانی اش باشد. اما در باطن حضور در این برنامه باعث می شود تا مشاغل نوپا در سطح کشور و حتی در نقاط مختلف جهان دیده شوند. چرا که با حضور در این برنامه فرصتی برای ارائه شغل خود و شناخته شدن به دست می آورند.

 حتی در برخی از موارد مورد حمایت های گروه داوارن برای سرمایه گذاری قرار گرفته و می توانند کسب و کار نوپای خود را با قدرت بیشتری پیش ببرند.

این برنامه نه تنها برای شرکت کنندگان به عنوان یک فرصت تلقی می شود، حتی بینندگان برنامه هم می توانند ایده های جدیدی پیدا کنند و شهامت شروع یک کار جدید را به دست آورند.

زمان پخش برنامه میدون 1401

فصل سوم برنامه میدون از تاریخ 23 فروردین 1401 شروع شد و روزهای سه شنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت 22:15 از طریق آنتن شبکه سه سیما پخش می شود.  تکرار آن را هم می توان فردای همان روز در ساعت 15:30 بعدازظهر از طریق پخش زنده شبکه 3 مشاهده کرد.