معرفی و نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر+تماشا

معرفی و نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر

حتما بارها نام فیلم سینمایی اوپنهایمر به گوشتان خورده . شاید برایتان جالب باشد که بدانید این فیلم سینمایی توانسته قبل از انتشار بحث ها و حواشی فراوان را به همراه داشته باشد . از طرف دیگر کارگردان این اثر یعنی کریستوفر نولان پیش از این توانسته فیلم های بسیار جذابی همچون شوالیه تاریکی ، میان ستاره ای ، تلقین و.. را به دنیای فیلم معرفی کند. بهتر است اگراین فیلم سینمایی را مشاهده نکردید ، از خواندن این مقاله خود داری نمایید و البته تمام سعی بر این است که این مقالهبدون اسپویل برای شما کاربران نگارش شود.

کریستوفر نولان ، مرد مرموز

کریستوفر نولان یکی از برجسته‌ترین کارگردانان و نویسندگان سینما در دهه‌های اخیر بوده است. او در ۳۰ ژوئیهٔ ۱۹۷۰ در لندن، انگلستان به دنیا آمد و به عنوان یکی از نخستین فیلمسازانی شناخته می‌شود که با استفاده از تکنیک‌ها و اصول نوآورانه‌ای در سینما، آثاری بسیار موفق و مورد تحسین خلق کرد.

یکی از ویژگی‌های ممتاز کریستوفر نولان، استفاده هوشمندانه از زمان در داستان‌های خود است. او معمولاً با ترکیب زمان‌ها و دستاوردهای مختلف، تا حدی که گاهی اوقات دشوار می‌شود پیچیدگی‌های زمانی را به تصویر می‌کشد. این امر باعث می‌شود تا تماشاگران بیشتر تمرکز کنند و همچنین به تجربه‌ای جدید دست یابند. اما این فیلم اندکی با فیلم های قبلی نولان فرق دارد. کارگردان روی موضوعی علمی اما غم انگیز دست گذاشته . در ادامه به معرفی کلی داستان ( بدون اسپویل  ) می پردازیم.

داستان اوپن هایمر

معرفی و نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر
معرفی و نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر

همانطور که میدانید داستان این اثر در زمان جنگ جهانی دوم و در اواخر جنگ و روایان ساخت بمب اتم اتفاق می افتد. زمانی که یک مقام آمریکایی به نام لزلی گرووز از دانشمندی به نام رابرت اوپنهایمر می خواهد که روی یک پروژه بزرگ و مخفی در منهتن کار کند. اوپنهایمر و تیمش سال ها روی این پروژه پرخطر کار می کردند. رابرت اوپنهایمر میان دو راهی خوب و بد قرار گرفته . جایی که باید تشخیص دهد پایان دهنده جنگ است و یا قاتل بسیاری از انسان هایی که شاید در جنگ حتی کوچک ترین تاثیری نداشته باشند.

این فیلم جدید کریستوفر نولان در حقیقت اقتباسی از کتاب پرومتئوس آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر می باشد. کتاب پرومتئوس آمریکایی اثر کای برد و مارتین جی شروین دو نویسنده مطرح می باشد . نوشتن این کتاب 25 سال طول کشید و سرانجام در سال 2005 منتشر شد. این دو نویسنده با صدها نفر مصاحبه کردند و بیش از 26000 سند برای نوشتن این کتاب جمع آوری نمودند. این کتاب بر اساس زندگی اوپنهایمر خالق بمب اتمی نوشته شده و جوایزی مانند جایزه پولیتزر، جایزه داف کوپر، جایزه کتاب سال شیکاگو و جایزه بهترین کتاب مجله دیسکاوری را از آن خود کرده است. حال قرار اثر شاهد یک فیلم سینمایی قدرتمند از این داستان باشیم.

اوپن هایمر کیست؟

معرفی و نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر
معرفی و نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر

رابرت اوپنهایمر یک فیزیکدان برجسته آمریکایی بود که در دهه 1940 نقش مهمی در توسعه و ساخت بمب اتمی حین پروژه منهتن داشت. او به عنوان یکی از متخصصان برجسته در زمینه فیزیک هسته‌ای شناخته می‌شود و در طول دوران جنگ جهانی دوم، در کارهای مربوط به پژوهش‌های هسته‌ای تاثیرگذار بود. اوپنهایمر بعداً به عنوان یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های علمی و فیزیکدانان قرن بیستم شناخته می‌شود و نقش مهمی در تاریخ علم و فهم ما از جهان دارد.

 

بازیگران فیلم اوپنهایمر

بازیگران و تیم کریستوفر نولان معمولا دارای چند بازیگر حرفه ای است که در فیلم های دیگر این کارگردان نیز حضور داشتند. کیلین مورفی در دیگر آثار این کارگردان حضور داشته اما در فیلم اوپنهایمر نقش اصلی را بر عهده دارد. از دیگر بازیگران ایم فیلم سینمایی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

معرفی و نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر
معرفی و نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر
  • کیلین مورفی – Cillian Murphy بازیگر نقش جی رابرت اوپنهایمر – این بازیگر
  • امیلی بلانت – Emily Blunt بازیگر نقش کاترین اوپنهایمر
  • مت دیمون – Matt Damon  بازیگر نقش بزلی گرووز
  • رابرت داونی جونیور – Robert Downey Jr.  بازیگر نقش لویی اشتراوس
  • فلورنس پیو  – Florence Pugh  بازیگر نقش جین تاتلاک
  • بنی سفدی – Benny Safdie  بازیگر نقش ادوارد تلر
  • مایکل آنگارانو – Michael Angarano بازیگر نقش رابرت سربر
  • جاش هارتنت – Josh Hartnett بازیگر نقش ارنست لارنس
  • متیو موداین – Matthew Modine بازیگر نقش ونیوار بوش
  • دیلن آرنولد – Dylan Arnold  بازیگر نقش فرانک اوپنهایمر
  • دیوید کرامهولتز – David Krumholtz  بازیگر نقش ایزیدور ایزاک رابی
  • جاش پک – Josh Peck  بازیگر نقش کنت باینبریج
  • دوون بوستیک – Devon Bostick  بازیگر نقش ست ندرمیر
  • ماتیاس شوایگهوفر – Matthias Schweighöfer  بازیگر نقش ورنر هایزنبرگ

حاشیه های این فیلم

یکی از شاهکارهای بصری در فیلم اوپنهایمر، بازسازی فوتورئالیستی صحنه آزمایش هسته ای از فیلم “ترینیتی” می باشد ، اولین انفجار آزمایشی یک سلاح هسته ای در سال 1945. آنچه کریستوفر نولان از آن استفاده نکرد جلوه های ویژه کامپیوتری (CGI) بود. که معمولا ساده تر و راحت تر هستند.

راحت تر انجام شود. البته این اولین بار نیست که کریستوفر نولان در فیلم هایش کار های عجیب غریب میکند و پیشتر در فیلم های شوالیه تاریکی و تلقین و یا در آخرین مورد فیلم تنت نیز شاهد استفاده از شرایط واقعی مانند استفاده از هواپیما برای جاذبه صفر و یا آتش زدن هواپیما و برخورد با ساختمان و دیگر اتفاقات به جای استفاده از جلوه ویژه بوده ایم . نولان بر این باور است که استفاده از این تکنیک ها باور پذیری فیلم ها را چند برابر میکند و استفاده از جلوه ویژه در بسیاری از صحنه ها ، آن را مصنوعی و غیر قابل باور میکند.

در این فیلم نیز کریستوفر نولان برای ضبط صحنه انفجار ترینیتی به همراه اندرو جکسون، که ناظر جلوه‌های ویژه فیلم و برنده جایزه اسکار می باشد ، یک بمب قدرتمند واقعی را در سر صحنه در صحرای نیومکزیکو منفجر کردند تا بتوانند واقعی ترین صحنه از انفجار بمب را ضبط کند. برای ایجاد تصویری فوق‌العاده از نور زیاد و واقعی و انبوهی از اشکال انفجاری و دود به شکل قارچ‌گونه از انفجار بمب اتم، از یک ترکیب شیمیایی ویژه بهره بردند که شامل اجزایی چون بنزین، نفت، پودر آلومینیوم، فلرهای منیزیم و سایر ترکیبات مختلف بودند.

 

همچنین حواشی این فیلم و فیلم دیگری که همزمان و در یک روز اکران شد ، یعنی فیلم باربی توانست مخاطبان بسیار زیادی را قبل از اکران این دو فیلم ، جذب کند. برای مثال بسیاری از کاربران باور دارند که فیلم باربی برای کودکان و نوجوانان ساخته شده اما اوپنهایمر یک اثر حرفه ای برای بزرگسالان . البته دور از ذهن هم نیست زیرا باربی صرفا یک اثر فانتزی اما پر هزینه است اما اوپنهایمر یک درام و بیوگرافی . البته انطور که انتظار میرفت پیش نرفت و باربی توانست مخاطبان زیادی را در اختیار و فروشی نسبتا بیشتر از اوپنهایمر داشته باشد.

روند و بودجه ساخت

کریستوفر نولان کارگردان این اثر در شهریور ماه سال 1400 اعلام کرد که در آینده نزدیک، قصد ساخت یک فیلم با موضوع زندگی نامه پدر بمب اتم جهان، یعنی رابرت اوپنهایمر J Robert Oppenheimer را دارد. این کارگردان همچنین افزود که علاوه بر کارگردانی، وظایف نویسندگی و تهیه‌کنندگی این فیلم نیز به عهده او خواهد بود. این پروژه اولین همکاری وی با شرکت یونیورسال پیکچرز پس از چندین همکاری متوالی با وارنر بروس است.

معرفی و نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر
معرفی و نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر

کریستوفر نولان در برخی از صحبت هایش به این نکته اشاره کرده که ، او سال‌هاست که برای ساخت این فیلم برنامه‌ریزی می‌کند و شرایط ویژه‌ای برای تولید این اثر در نظر گرفته است. این شرایط شامل بودجه بالای 100 میلیون دلار، تامین منابع مالی کافی برای تبلیغات، حفظ کنترل خلاقیت در فرآیند تولید و اکران حداقل 100 روزه فیلم می‌شود. همچنین اعلام شده که شرکت یونیورسال پیکچرز تعهد دارد که سه هفته پیش از اکران فیلم “اوپنهایمر” و سه هفته پس از آن، هیچ فیلمی را اکران نخواهد کرد، تا این اثر بتواند به نتیجه مطلوب کریستوفر نولان دست یابد.

البته همانطور که بالاتر به آن اشاره نمودیم یکی از فیلم هایی که به نوعی رقیب این فیلم در اکران بود ، فیلم باربی بود که همزمان و در یک روز در سینما های جهان اکران شد . پیش از آن نیز بسیاری از کاربران این دو فیلم را رقب یک دیگر میدانستند و میم ها و حواشی فراوانی برای این فیلم ها به وجود اوردند.

نقدها و امتیاز های این فیلم

این فیلم توانسته امتیاز بسیار بالایی را در سایت های مختلف کسب کند و توجه کاربران و منتقدین را به خود جلب کند. امتیاز این فیلم در سایت آی ام دی بی IMDB از 370 هزار رای  ، 8.6 بوده که امتیاز بسیار بالایی می باشد. از طرفی امتیاز 93 درصد در سایت راتن تومیتوز توسط منتقدین ثبت شده که نشاندهنده این است که بسیاری از منتقدین از این فیلم استقبال کرده اند . برخی از نظرات منتقدین را در پایین درج کردیم:

Manohla Dargis  – امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

اوپنهایمر از نظر چارچوبی و مفهومی یک دستاورد بزرگ و کاملا جذاب می باشد ، اما به جرئت می‌توان گفت که فیلم‌سازی نولان، به‌طور حیاتی، در خدمت تاریخی است که به آن مربوط می‌شود.

Matt Zoller Seitz – امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم اوپنهایمر یک بار دیگر قدرت کلوزآپ های بزرگ از چهره افرادی را که با افکارشان دست و پنجه نرم می کنند، می یابد و به ما نشان می دهد. آنها به این فکر می کنند که چه کسانی هستند، دیگران تصمیم گرفته اند چه کسانی باشند و با خود و دیگران چه کرده اند.

David Fear – امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

tdgl اوپنهایمر یکی از آن پروژه‌های بزرگ و جاه‌طلبانه می باشد که هیجان انگیز ، درخشان و جذاب می باشد ،خیلی زیاد اما کافی نیست. همچنین فیلمی است که حماسه های سخت سال های گذشته را به یاد می آورد، از «قرمزها» تا «چیزهای درست». فیلم اوپنهایمر یک فیلم است که توسط بزرگسال برای بزرگسالان ساخته شده است. با عظمت چشمگیر و آن هم در دورانی که فیلم ها بیشتر برای کودکان و نوجوانان ساخته می شوند.

David Erlich – امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

درست همانند فیلم سینمایی اینتراستلار یا میان ستاره‌ای یا پیش از آن فیلم پرستیژ ، اوپنهایمر هم فیلمی درباره نفرین یک آدم احساسی بودن، در یک دنیای منطقی و ریاضی‌محور است. در این اثر تفاوت در جایی ظاهر می‌شود که ما متوجه می‌شویم این موضوع فقط در مقیاس تراژدی این فیلم نیست؛ بلکه حس ناآشنایی نشان می‌دهد که خود نولان هم درست مانند شخصیت‌هایش است و چیزی کمتر از یک انسانِ معمولی ندارد

همانطور که در این نقد ها دیده اید این فیلم توانسته نظر منتقدان و کاربران بسیار زیادی را به خود جلب کند.

نحوه تماشای فیلم اوپنهایمر

هرچند هنوز کیفیت بالای این فیلم و نسخه اورجینال فیلم اوپنهایمر منتشر نشده و برای آن حدودا دو الی ۲ ماه باید صبر کنیم . اما کیفیت پرداه ای یا HDCAM در سایت ها در همان هفته اول منتشر شد. اگر انتظار برای انتشار این فیلم برایتان سخت است میتوانید این فیلم را از سایت فام به نشانی www.fam.ir مشاهده نمایید .

اما پیشنهاد میشود تا زمان انتشار نسخه دیجیتالی صبر کنید . برای تماشای فیلم اوپنهایمر میتوانید وارد سایت فام شده و از بخش فیلم و سریال ، اوپنهایمر را انتخاب کرده و از تماشای این اثر شگفت انگیز لذت ببرید . از طرفی برای راحتی کار میتوانید از طریق باکس که در ابتدای مطلب درج شده به طور مستقیم وارد پخش اوپنهایمر شده . لازم به ذکر است که میتوان کیفیت این فیلم را به دو صورت اتوماتیک و دستی تغییر داد تا هنگام افت کیفیت اینترنت با قطعی مواجه نشوید.