معرفی سریال گاندو + عوامل و حاشیه های سریال گاندو+تماشا

سریال گاندو شبکه 3

سریال «گاندو» یک سریال ضد جاسوسی می باشد. طبق گفته های کارگردان ، فیلمنامه این سریال بر اساس اسناد و وقایع تاریخی رخ داده در کشور است. این سریال با توجه به پخش دو فصل از صدا و سیما ، هم توانست توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کند. هم حاشیه های فراوانی داشته که حتی واکنش هایی از سمت مقامات و مسئولان کشور داشته. در ادامه این مقاله از فام به معرفی این سریال پر حاشیه می پردازیم.

تماشای سریال گاندو

تماشای سریال گاندو از لینک بالا

چرا گاندو

سریال گاندو شبکه 3

شاید برای اولین بار این سوال برای بینندگان پیش آمده که چرا گاندو؟ در حقیقت گاندو نام یکی از گونه های کروکودیل در ایران (به خصوص جنوب شرقی) است. این گونه خطرناک  شکارچی کمین با قدرت بسیار زیاد می باشد. نام سریال در مرحله نخست باعث ایجاد حس کنجکاوی و در مرحله بعد دلیل نامگذاری سریال نیز برای بیننده روشن می شود.

سریال پر مخاطب گاندو ساخته جواد افشار که در پخش شبکه 3 صدا و سیما جای داشته است.. این کارگردان که با سریال کیمیا توانست بینندگان زیادی را جذب تلوزیون کند این بار در تجربه ای جدید برای ایجاد تاریخچه امنیتی و سیاسی اقدام به ساخت سریال گاندو نمود. البته با توجه به محتوا و موضوع سریال باید گفت که ساخت چنین سریالی در ایران کار آسانی نیست. چیزی که این سریال تجربه کرده وجود حاشیه های فراوانی بین بینندگان و حتی برخی از مقامات و مسئولان بوده . جدا از موضوع سریال باید گفت که ساخت فیلم و سریال آن هم از روی اتفاقات واقعی و چیزی که رخ داده ، کار آسانی نیست و همواره از سوی برخی حاشیه هایی نیز به همراه داشته . همین موضوع سریال گاندو و پخش سریال گاندو را به یکی از پر بحث ترین سریال های تلوزیونی تبدیل کرده.

بخشی از فیلم برداری این سریال که نشانگر حضور بازیگران در خارج از کشور است در کشور ترکیه و در برخی از شهر ها مانند استانبول ضبط ده . البته حضور بازیگران کمتر شناخته شده در این سریال نیز حائز اهمیت است

نویسندگی این سریال را آرش قدری که در گذشته فیلمنامه سریال برادر را نوشته بود ، برعهده داشت. بنابراین تا اینجای کار گفته شد که سریال گاندو یک مجموعه ضد جاسوسی مهیج و با کارگردانی قابل تحسین است که با سختی بسیار و به همراه داشتن حاشیه های فراوانی ساخته شده است.

بازیگران سریال گاندو

سریال گاندو شبکه 3

در فصل ۱ و فصل ۲ سریال شاهد حضور بازیگران به نام و مطرحی بودیم که هر کدام با بازی درخشان خود توانستند کیفیت ساخت این سریال را چند برابر کنند . جوری که هنگام پخش سریال گاندو ، بینندگان زیادی مشغول تماشای آن بودند.

از بازیگران این سریال میتوان به داریوش فرهنگ ، وحید رهبانی ، پندار اکبری ، نسرین نکیسا ، خسرو شهراز  ، مجید نوروزی ، شهرزاد کمال زاده ، اشکان دلاوری ، شهرام قائدی ، امیریل ارجمند ، سوگل طهماسبی ، شاهد احمدلو ، محمد مختاری ، علی افشار  ، سارا منجزی ، پیام دهکردی ، مهدی عبادتی ، بهمن دان ، ستاره سادات قطبی ، سام نوری ، وحید شیخ زاده ، حمید متقی ، هادی دیباجی ، بیاینا محمودی و در ادامه بازیگران فصل دوم سریال گاندو میتوان به حسن میرباقری ، محمدرضا هاشمی ، هادی دیباجی ، حسن عباسی ، حسن اسدی ، حسین پارسایی ، امیرحسین ابراهیمی ، هادی افشار ، علی نعمت الهی ، روح اللی مهرابی ، علی فرحناک ، ناصر هاشمی ، سید محمد صر ، کامو آبرام ، مصفی سلطنی ، عارفه لک ،امیر آرام ، عباس محمدی ، احمد نیک پور ، مرتضی علی آبادی ، مهرانگیز شکوری، فرناز زوفا و .. اشاره نمود.

البته همانطور که بالاتر اشاره کردیم در این سریال برخی از بازیگران خارجی نیز حضور داشتند.

سریالی با استقبال بینظیر کاربران

 

به طور کلی می توان گفت که این سریال اولین سریال امنیتی بر اساس وقایع واقعی ایران محسوب می شود. همین موضوع شاید درصدر بیشتری از بینندگان را سمت تماشای سریال گاندو کشانده. البته باید گفت که ممکن است در برخی از قسمت ها خلاقیت نویسنده نیز دخیل باشد اما شخصیت هایی مثل مایکل یا اکثر اتفاقات درون سریال کاملا واقعی و تنها اسامی و برخی از شخصیت ها تغیر کرده اند. این موضوع البته چیزی از جذابیت های فیلم کم نکرده.

همین موضوعات باعث شده که کم کم بینندگان بیشتری جذب این سریال شوند و صحبت ها راجع به این سریال نیز بیشتر شد. طبیعتا سریالی با این مضمون و عنوان و موضوع ، حاشیه پذیری بسیار بالایی دارد که همین طور هم شد.

در  کوتاهی پس از پخش سریال گاندو ، واکنش‌های منفی برخی از بینندگان و چهره ها آغاز شد. این واکنش ها در فصل دوم گاندو نیز بسیار شدت گرفت و اظهارات مقامات دولتی به اوج خود رسید. جدا از این اظهارات ، تاخیر در پخش سریال و یا تغییراتی که در برخی قسمت ها ایجاد شد، فشار خارجی بر سازندگان سریال و سانسور را افزایش داد . بینندگان کاملا متوجه این موضوعات می شدند. به طوری که یکی از قسمت ها با 45 دقیقه ای پخش شد که همین موضوع واکنش های زیادی را به همراه داشت.

واکنش ها و حواشی بعد از پخش سریال گاندو

سریال گاندو شبکه 3

صحنه ابتدایی سریال و بی حجاب بودن برخی از مسافرین توجهات زیادی را به خود جلب کرد و انتقاد های زیادی نیز به آن شد . از همین رو مجتبی امینی تهیه کننده سریال گاندو در باره این موضوع گفت: «وقتی سریال جدیدی در رسانه ملی شروع به پخش می کند، واکنش های متفاوتی به دنبال دارد، اما دوست دارم حرفه ای با آن برخورد شود. قسمت اول سریال و توقف پرواز برای جلوگیری از خروج آقازاده از کشور با پول بیت المال بر اساس یک پرونده واقعی نوشته و مورد بحث قرار گرفت. در سکانس هواپیما پرواز خارجی و مسافران داخل پرواز نیز خارجی بودند و تابعیت ایرانی نداشتند، بنابراین با حجاب معمولی خود در این صحنه حضور داشتند تا بتوانیم صحنه را کاملا واقعی به تصویر بکشیم.»

 

از طرف دیگر انتخاب نام سابونچی برای یکی از شخصیت‌های درون سریال و شباهت بسیار نزدیک آن به نام واقعی دو نفر از اعضای تیم مذاکره‌کننده، یکی از اولین موارد حاشیه ساز برای فصل دوم سریال گاندو ۲ بود. این موضوع گمانه زنی هایی را زمانی که پخش یک قسمت از این سریال با تاخیر مواجه شد به همراه داشت. عده ای این موضوع را مانعی برای پخش دانستند .

واکنش برخی از مقامات

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق کشورمان (در هنگام پخش سریال ایشان سمت رسمی خود را داشتند) با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود در توضیح آن نوشت: مرا بدانید که من ایران هستم. انتشار این ویدیو و این عبارت توسط برخی رسانه ها و افراد سبب شد تا این موضوع را به پخش سریال گاندو 2 نسبت دهند.

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور از دیگر افرادی بود که به پخش گاندو واکنش نشان داد و در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «ای کاش یک افسر ضد جاسوسی داشتیم که جرات داشت تحلیلی واقع بینانه از عملکرد امنیتی گاندو ارائه کند.
از آقای ظریف و وزیر اطلاعات می خواهم واقعیت ها را روشن کنند و قوه قضاییه نیز نتیجه پرونده متهم جاسوسی در مذاکرات را اعلام کند. نزدیک بینی کوتاه مدت نباید جایگزین هنر استراتژیک شود.

گاندو سریالی که ناگهان به اتمام رسید

سریال گاندو شبکه 3

نیلوفر شهیدی یکی از چندین بازیگر گاندو است که نقش متفاوتی را ایفا کرده است. این بازیگر در گفت وگویی درباره نقش خود گفت: در گاندو نقش خواهرزاده یکی از مسئولان را بازی کردم. یک شخص ناآگاه درگیر ماجرایی می شود و به دلایلی بدون اینکه بداند اطلاعات سری امنیتی را فاش می کند و مرتکب اشتباهاتی می شود. این نقش کاملاً مرتبط است، اگرچه با سایر موارد مشابه متفاوت است و این دختری است که از روی سهل انگاری اشتباه می کند.

با توجه به همه حواشی و واکنش های سریال گاندو در فصل دوم به طور موقت به پایان رسید و به همین دلیل برخی پایان این سریال در قسمت 13 را به فشارهای صدا و سیما نسبت می دهند. اما حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور این ادعا را تکذیب کرد و در توییتی نوشت: «صادق باشید و بازی نکنید، بگویید چه کسی از کجا و کی در مورد سانسور یا جلوگیری از پخش کدام قسمت از کدام سریال در کدام قسمت صدا و سیما در ساخت یا پخش این سریال نقش بسزایی داشت؟»