معرفی و بررسی سریال جدایی ساز (تفکیک)

معرفی سریال جدایی ساز

سریال جدایی ساز یا تفکیک که به انگلیسی 2022 Severance خوانده می شود ، یکی از سریال های روانشناختی در سال قبل بوده که توانسته بینندگان زیادی را به خود جذب کند. این مجموعه علمی تخیلی/معمایی در ایالات متحده آمریکا تولید و در سال 2022 منتشر شده است. این سریال دارای موضوع و داستانی جالب و خلاقانه می باشد. ایده اصلی این سریال جداسازی حافظه کاری از زندگی شخصی می باشد. این ایده سبب ساخت سریالی روانشناختی و علمی تخیلی شده است. خلاصه داستان این است که شرکت لومون شرکتی است که افراد را استخدام می کند و پس از ورود، مغز، خاطرات و اخبار آنها را دستکاری می کند. البته به طور کلی این افراد داوطلبانه و به خواست خود به شرکت آمدند و با این کار موافقت کردند. این افراد قبل از جراحی مغز و ایجاد دستکاری ، درخواست خود را با صدای بلند خوانده و یادداشت کردند.

ممکن است بخش هایی از این مقاله قسمت هایی از داستان را لو بدهد بنابراین اگر این سریال را مشاهده نکردید ، بهتر است این مقاله را مطالعه نکنید.

داستان سریال جدایی ساز

سریال جداسازی داستان زندگی مارک با بازی آدام اسکات ، کارمند صنعت و سازمان معروف Lumen آغاز می شود. این سازمان کارمندانی دارد که به صورت گزینشی با جراحی عجیب در قسمت مغز جذب می شوند. کارمندان با رضایت خود استخدام می شوند تا اطلاعات مربوط به کار خود را در زندگی روزمره فراموش کنند و اطلاعات مربوط به زندگی شخصی خود را به محل کار نیاورند و به طور کامل روی کار تمرکز کنند. ابتدا شاهد فعالیت های مارک در بخش خود و در سازمان لومن خواهیم بود. ظاهراً همه چیز در این سازمان روی نظم و با جدیت کامل صورت می گیرد.

معرفی سریال جدایی ساز
معرفی سریال جدایی ساز

به همین دلیل، کارکنان زیرمجموعه از ماهیت مواردی که مسئولیت آنها را بر عهده دارند و انجام می دهند آگاه نیستند. در این داستان مارک ترفیع می گیرد و رئیس بخش 4 نفره می شود. به طور کلی استعفا در این سازمان غیر ممکن است. پس از اخراج کارمندی که سرنوشت او در ابتدا نامشخص است ، مارک باید فرد جدیدی را گزینش و آموزش دهد تا برای کار آماده شود. هایلی زنی است که در اتاقی از خواب بیدار می شود و از زندگی شخصی خود چیزی نمی داند. ( همانند دیگر افرادی که مورد عمل جراحی صورت میگیرند).

اما داستان اصلی بعد از این ماجرا ها شروع می شود . قبل از اینکه این افراد را تحت عمل جراحی جداسازی مغز قرار دهند، به مدیران این شرکت تمام ویژگی های شخصیتی بیرونی آنها داده می شود تا در صورت اشتباه در کار، از این اطلاعات علیه خود این افراد استفاده کنند. برای استفاده از تخیل و خواب آلودگی و کوچکترین فکر کردن به چیزهای خارج از این شرکت، افراد تهدید به مجازات های بسیار سخت از جمله قرار گرفتن در اتاق تاریک و … می شوند.

از طرف دیگر برای اطمینان از روند صحیح مجموعه روانشناسی با قرار دادن آنها در موقعیتی خاص، آنها را از ویژگی های شخصیتی بیرونی آنها آگاه می کند که نباید هیچ واکنش عاطفی به آنها نشان دهند.

بعد از پیدا کردن سرنخ و رمز و رموزی در این کار مارک در تلاش است تا سرنخ ها و رازهایی را پیدا کند تا به اسرار این شرکت و خارج از آن دست پیدا کند.

 

عوامل سریال

خالق این سریال دن اریکسون است و كارگردانی این سریال به طور مشترک برعهده بن استیلر و آئویف مک آردل می باشد. همچنین نویسندگان سریال جدایی ساز عبارتند از : محمد المصری ، دن اریکسون  و وی-نینگ یو .

تهيه‌كنندگان محمد المصری، گری رابرت بیرن  و جان کامرون می باشند

در قسمت بازیگران نیز شاهد بازی خوب و تسلط کافی می باشیم . در ادامه بازیگران این سریال را معرفی میکنیم:

  • آدام اسکات در نقش مارک
  • زاک چری در نقش دیلن
  • بریت لور در نقش هیلی
  • ترامل تیلمن
  • جن تولاک
  • دیچن لاچمن
  • جان تورتورو
  • پاتریشیا آرکت

و …

معرفی سریال جدایی ساز
معرفی سریال جدایی ساز

 

در تمامی بخش های فیلم به مواردی اشاره میشود که میتوان آن را در دنیای واقعی دید. کارمندان وقتی شیفتشان تمام شد، وارد آسانسور شدند و بلافاصله به دفتر برگشتند. این موضوع در حالی است  که قسمت دیگر شخصیت آنها در دنیای بیرون، همانند دیگر انسان های عادی دارای قدرت بیان نظرات ، تفریح ، میهمانی و … می باشد. امروزه در جامعه شاهد این موضوع در برخی ابعاد هستیم که بسیاری از افراد دیگر تایم استراحت کافی ندارند.

در سریال جدایی ساز Severance، هیئت مدیره لومان با مارک، هیلی و سایر کارکنان اخراج شده به همان روشی رفتار می کند که در دنیای واقعی با بردگان اجباری رفتار می کند. کارمندان در حقیقت حق هیچ گونه اعتراض یا اظهار نظر ندارند، حق خستگی ، تفریح و استراحت کافی نارند. آنها باید طبق رول هر روز وظایف خود را به طور منظم و با نهایت دقت انجام دهند.

معرفی سریال جدایی ساز
معرفی سریال جدایی ساز

همانطور که بالاتر اشاره کردیم مارک باید به هیلی آموزش میداد و بعد از آن هیلی مجبور شد برخلاف میل درونی خود عمل کند. هیلی گیج به صفحه نمایش عجیب و غریب روی میزش نگاه کرد و از مارک پرسید که با این اعداد چه کار کند. مارک توضیح می دهد که باید مجموعه دیگری از اعداد را در جعبه قرار دهد. اما هیلی تفاوتی بین این اعداد ندید. همکارانش به او گفتند که باید همچنان به صفحه نمایش نگاه کند تا به تدریج تفاوت اعداد را احساس کند.

مارک بعد از قرار گرفتن در مقابل سوالات هیلی متوجه نکته ها و سرنخ هایی می شود که در ادامه داستان پیش می رود.

لینک های مفید : تماشای سریال جدایی ساز از سایت فام