معرفی فیلم ایستاده در غبار حسین مهدویان

پخش آنلای فیلم ایستاده در غبار

قبل از مطالعه این مقاله ، اگر این فیلم را مشاهده نکردید ، میتوانید از این لینک اقدام به تماشای آنلاین فیلم ایستاده در غبار کنید . ممکن است در ادامه قسمت هایی از داستان ، ویژگی های کارکتر اصلی و داستان لو برود پس بهتر است اگر برای اولین بار قصد مشاده فیلم را دارید از خواندن ادامه مطلب خودداری کنید.

این فیلم یا مستند بلند داستان زندگی فرمانده نظامی ایران سرلشکر احمد متوسلیان ساخته محمد حسین مهدویان است . داستان این فیلم شخصیت اصلی را از کودکی و نوجوانی تا ربوده شدن او در لبنان نشان می دهد. به طور کلی میتوان این فیلم را در ژانر زندگی نامه یا بیوگرافی قرار داد .فیلمی که تنها میتوان به بازیگران حرفه و کارگردانی جذاب و سبک جدیدی که ارائه شد معرفی کرد. مهمترین تفاوت این اثر با آثار مشابه دقیقاً تفاوت‌های روایی و آثار فرمیک با آثار شکلی جدید و کاملا خلاقانه از محمدحسین مهدویان که این داستان واقعی را به تصویر می کشد.

شخصیت ها و خط داستانی فیلم ایستاده در غبار

پخش آنلای فیلم ایستاده در غبار

کارگردان علاوه بر بحث فرم و ویژگی های بصری، سعی می کند به لایه های زیرین شخصیت نیز نفوذ کند. این ویژگی برای جلوگیری از سوگیری، ژانر اثر را به آثار مستند نیز نزدیک می کند. به عبارت دیگر کارگردان بدون اینکه در مورد قهرمان موضع خاصی بگیرد یا بخواهد ویژگی های مثبت او را نشان دهد، داستان خود را روایت می کند.

اما از طریق روایت سعی می کند محیط کار را به داستان تبدیل نکند و موفق می شود. که با وجود شرح تیتراژ آغازین (بر اساس جعلی بودن تصاویر)، باز هم گاهی فراموش می کنیم که در حال تماشای یک فیلم بلند سینمایی هستیم و فکر می کنیم که با یک فیلم مستند روبرو هستیم.

این فیلم از نظر اجرا نیز بسیار موفق است. جبهه جنگی که در این فیلم می بینیم بسیار بزرگتر و پرهزینه تر از بسیاری از فیلم های ژانر دفاع مقدس است . همین موضوع نشان از تلاش فراوان طراح صحنه فیلم و فضای خوبی که کارگردان این فیلم ایجاد کرده است. تماشاگرانی که فیلم را تماشا می کنند، چه در جریان وقایع آن زندگی کرده باشند و چه نه، خود را در فضای سیاسی اجتماعی دهه 50 و 60 ایران می بینند .

پخش آنلاین فیلم ایستاده در غبار

اتفاقی که متأسفانه در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های این ژانر و مضمون رخ می‌دهد و همچنین گاف‌های بصری یا ناآگاهی کارگردان و طراح صحنه و لباس از بسیاری از جزئیات و یا حتی ویژگی‌های کلی آن زمان، منجر به غیرقابل قبول بودن طراحی صحنه می‌شود. و تبدیل به شو می شود و مخاطب نمی تواند با فیلم ارتباط برقرار کند. این واقع گرایی را می توان در رابطه بین شخصیت ها جستجو کرد و این رمز موفقیت فیلم است. کاربران میتوانند برای پخش آنلاین فیلم ایستاده در غبار از سایت فام استفاده نمایند.

پخش آنلای فیلم ایستاده در غبار

در بسیاری از قسمت های فیلم، ها احمد متوسلیان به عنوان فردی تندخو، پرخاشگر و حتی عصبی و همچنین بسیار سرسخت نشان داده می شود. مبارزه دو فرمانده بزرگ شاید اولین بار باشد که در فیلمی در این ژانر نمایش داده می شود و سپس آشتی این دو و … همه اینها گام های موثری است که کارگردان برای رسیدن به جنبه واقعی فیلمش برداشته است.

در فیلم نیز مانند سایر آثار این ژانر، قهرمان و البته قهرمان حاج احمد حضور دارد، اما این قهرمان ویژگی عجیبی ندارد. او مانند هر فرد دیگری سرشار از خصوصیات خلقی مثبت و منفی است، دور از ذهن نیست، در خانواده ای غریب بزرگ نشده، حتی گذشته جالبی دارد، اما با توجه به ظاهر و فعالیت سیاسی قبل از انقلاب. ، به نظر می رسد. معلوم می شود که او یک کمونیست بوده است، در کودکی کودک آرامی نبوده است و مانند همه پسربچه ها جنگیده است و همه اینها باعث می شود فضای یک اثر مستند را مشاهده کنید که در آن قهرمان از دل واقعیت بیرون می آید. و در ویژگی های خود غریبگی برخی از فیلم های حماسی ابرقهرمانی هالیوود را ندارد.

داستان نزدیک به واقعیت در فیلم ایستاده در غبار

پخش آنلای فیلم ایستاده در غبار

بنابراین کارگردان با توجه به ویژگی های ذاتی قهرمان داستان سعی در اغراق در نمایش فیلم نداشته و هرچیز که در واقعیت صورت گرفته و بدون زرق و برق دادن به داستان و شخصیت ها ، روایت کرده. از نحوه فیلم برداری تا نویسندگی و بازی بازیگران میتوان دریافت که با نگاه اول این فیلم به لحاظ نمایشی ، یک مستند از اتفاقات واقعی می باشد.

یکی دیگر از ویژگی هایی که کار را به مستند نزدیک می کند، تحقیق دقیق و حرفه ای، کشف و استفاده از تعداد زیادی سند صوتی و تصویری است که کمک زیادی به واقعی شدن آن می کند . به طوری که در لا به لای فیلم متوجه نمایش دادن تصاویر واقعی یا صداهای واقعی از موقعیت مربوطه می شویم. بازی با چهره های بسیار نزدیک به او و همچنین گریم های حرفه ای و طبیعی، دیگر اقداماتی است که کارگردان فیلم یعنی مهدویان از آن استفاده کرده است .

پخش آنلای فیلم ایستاده در غبار

استفاده از این تکنیک ها سبب شده تا بتوان به جدیت گفت که ممکن است بیشتر مستند سازان نیز از آنها استفاده نکنند و کمتر کسی سراغ آن برود. بعد از تماشای فیلم ایستاده در غبار متوجه میشوید که نگاه به جزئیات و بیان ویژگی ها همانگونه که بوده ، باعث شده تا فیلم بدون جبهه و جهات گیری خاصی و کاملا خنثی روایت شده تا هر چه نزدیک تر به واقعیت ها باشد. همین موضوع نیز فیلم را در نگاه بیننده جذاب کرده است. بنابراین میتوان هنگام تماشای فیلم ایستاده در غبار متوجه این موضوعات شد.

کاربرانی که هنوز این فیلم را مشاهده نکردند میتوانند از این لینک ( پخش آنلاین فیلم ایستاده در غبار ) به تماشای آن بپردازند.