خندوانه با ولادت حضرت معصومه (س)، دخترانه می شود.

خندوانه

 

خندوانه یکی از برنامه های پرمخاطب تلویزیونی است که از آنتن شبکه نسیم پخش می شود و با موضوعات جذاب و آیتم های شاد، ساعاتی از شب را مهمان خانه های مردم عزیز ایران خواهد شد. تا کنون هفت فصل از این برنامه مخاطب محور پخش شده است و فصل هشتم آن هم در حال پخش است . حتی خندوانه به مناسبت های مختلف تاریخی و تکریم افراد جامعه توجه ویژه ای داشته است.

این بار هم، مصادف با ولادت حضرت مصومه از دختران سرزمین مان دعوت می کند تا با حضور آن ها و اجرای برنامه ای شاد و مفرح، ارزشمند بودن دختران در جامعه و نقش موثر آنان را بازنمایی کند.

به واسطه این ویژه برنامه تصمیم گرفتیم تا نگاهی بر برنامه خندوانه در سال های گذشته داشته باشیم و نقش موثر آن در جامعه را بررسی نماییم.

مروری بر خندوانه در هفت سال گذشته

برای اولین بار خندوانه در سال 1393 به تهیه ‌کنندگی جواد فرحانی و سید علی احمدی، کارگردانی و اجرای رامبد جوان بر روی آنتن شبکه نسیم رفت و حال و هوای این شبکه نوپا را عوض کرد. به طوری که افراد زیادی به خاطر دیدن این برنامه، شبکه نسیم را در جدول برنامه های خود قرار دادند و ساعاتی از شب را در کنار خانواده و دوستان با خندوانه و شوخی های رامبد جوان طی کردند.

از سال 1393 تا کنون هفت فصل از این برنامه پخش شده و فصل هشتم آن هم در حال پخش می باشد. نقطه مشترک تمام فصل های این برنامه اجرای رامبد جوان و تماشاگرانی است که با خواندن سرودهای هماهنگ، خندیدن و حتی شرکت در مسابقه در ساخت بخشی از این برنامه مشارکت دارند.

در برنامه آیتم های مختلفی نظیر گزارش های مردمی، دعوت از مهمان برنامه که از میان افراد مشهور جامعه نظیر بازیگر، ورزشکار، پزشک، مشاور و غیره انتخاب می شوند، لبخند مهمان به دوربین، اجرای مسابقه های مختلف، گفتگو با عروسک محبوب برنامه جناب خان ، آیتم های طنز و غیره پخش می شود.

البته طی این سال ها، رامبد جوان و دیگر عوامل برنامه تمام تلاش خود را کردند تا خندوانه روی دور تکرار نیفتد و مخاطب را خسته کند. به گونه ای که این برنامه پس از گذشت هشت سال، هنوز در میان مردم به عنوان یکی از جذاب ترین برنامه شبانه شبکه های صدا و سیما شناخته می شود.

خندوانه
خندوانه

در هر فصل از برنامه شاهد نوآوری های مختلف، چون برگزاری مسابقات استندآپ کمدین، لباهنگ، ادا بازی و .. بودیم. البته این مسابقات بین بازیگران و خوانندگان برگزار شد و  برنده نهایی هم با مشارکت و نظرسنجی بینندگان، مشخص گردید.

فصل چهارم خندوانه با ابداعات جدیدی آغاز شد. چرا که در این فصل مسابقه جدیدی با عنوان خنداننده برتر و با انتخاب شرکت کنندگان از میان مردم برگزار شد. در این مسابقه مسئولیت قضاوت و ارزیابی شرکت کنندگان  بر عهده چهار داور متخصص و کاربلد در این حوزه است که در نهایت برای انتخاب نفرات برتر، آرا مردمی هم بی تاثیر نبود.

این مسابقات و آیتم ها در فصل های بعد هم با شکل های متفاوت و جذابیت زیاد پخش شدند و  با وجود اتفاقات غیر منتظره ای نظیر شیوع بیماری کرونا خندوانه هم چنان دست از تلاش خود برنداشت و فصل هشتم آن با 140 قسمت برنامه شاد و جذاب مهمان خانه های شما می شود.

بررسی تاثیرات خندوانه بر سلامت جامعه

در این سال ها خندوانه، رسالت اجتماعی خود را به طرق مختلف ایفا کرده است که در ادامه برخی از این موارد را ذکر خواهیم کرد. خندوانه همان طور که از نامش پیداست با هدف سرگرمی و ایجاد نشاط در میان خانواده های ایرانی به تلویزیون راه پیدا کرد و در نظر داشت تا تاثیرات مثبت خنده را به صورت علمی بیان کند. تا در این راستا به افراد جامعه بیاموزد که با وجود تمام مشکلات می توان خندید و حتی افراد با خندیدن، می توانند عملکرد بهتری در زمان مواجه شدن با مشکلات از خود نشان دهند.

از دیگر دستاوردهای خندوانه در چند سال اخیر می توان توجه ویژه این برنامه به اقوام و گویش‌های مختلف و اقلیت‌های دینی در راستای اتحاد و هم‌ بستگی ملی اشاره نمود.

خندوانه
خندوانه

هم چنین خندوانه با ایجاد کمپین‌ های اجتماعی و پویش‌ های مردمی نظیر کمپین قطره قطره با هدف صرفه ‌جویی در مصرف آب و برگزاری مسابقه کتابخوانی به منظور ترویج مطالعه در سطح جامعه و غیره توانست اقدامات بی نظیری را در راستای هماهنگ سازی افراد جامعه، فرهنگ سازی و ترویج رفتارهای درست در جامعه انجام دهد.

خندوانه با برگزاری مسابقه خنداننده شو توانست در راستای برنامه استعدادیابی جوانان پیشرو باشد و طی اجرای این مسابقه موفق شد تا جوانان با استعداد را شناسایی کند. بنابراین به جرات می توان گفت، خندوانه در حوزه استعداد یابی و کارآفرینی جوانان نقش مهمی را ایفا کرده است.

علاوه بر موارد گفته شده خندوانه با دعوت از روانشناسان و متخصصین تغذیه، اصول صحیح زندگی را در راستای داشتن زندگی سالم و شاد زیستن به بینندگان خود آموزش می دهد.

خندوانه
خندوانه

زمان پخش برنامه خندوانه کی است؟

فصل هشتم خندوانه در نوروز 1401 شروع شد و در واقع سری هشتم آن از یکشنبه تا پنج شنبه ساعت 23 بر روی آنتن شبکه نسیم می رود. تکرار آن هم فردای همان روز در ساعات 3، 6، 11 و 17 از طریق همین شبکه قابل مشاهده است.

خبر خوب هم ویژه برنامه ای است که رامبد جوان برای روز دختر و به مناسبت ولادت حضرت معصومه در راستای گرامیداشت دختران عزیز کشورمان و مادران آینده در نظر گرفته است. این ویژه برنامه خندوانه در روز ولادت حضرت معصومه(س) ساعت 23 از  پخش زنده شبکه نسیم روی آنتن خواهد رفت.