نقد و بررسی فیلم سینمایی سوسک آبی blue beetle

فیلم سینمایی سوسک آبی

فیلم سینمایی سوسک آبی (blue beetle)، اثر نخستین از دنیای سینمایی دی سی DC ، یک سفر مهیج و جذاب به دنیایی نوین ارائه می‌دهد. در این فیلم، شخصیت اصلی لاتین در دنیای دی سی به تصویر کشیده شده و او برای اولین بار در ماجراهای سینمایی می درخشد . بلو بیتل یا سوسک آبی ، با اینکه تلاش می‌ کند تا شخصیتی جدید و تازه را به جلوه بیاورد، از یک الگوی داستانی تا حدی تکراری (در فیلم های دیگر نیز مانند مرد عنکبوتی ، ونوم ، فانوس سبز و … ) بهره می‌ برد. این فیلم، علاوه بر چند اشاره مختصر به شخصیت‌های سوپرمن و بتمن، قدرتی ندارد که تجربه جذابی از دنیای گسترده بی‌مرز DC را برای تماشاگران به ارمغان بیاورد و در محور شخصیت اصلی مانور می دهد.

در ابتدا، قرار بود که فیلم سوسک آبی بلو به صورت انحصاری توسط اچ‌ بی‌ او مکس منتشر شود، اما در نهایت تصمیم گرفته شد که این اثر در سینماها به نمایش درآید تا شاید بعد از عملکرد ضعیف فیلم فلش بتواند بینندگان را به سینما بکشاند. آغاز اکران این فیلم از تاریخ ۱۸ اوت ۲۰۲۳ آغاز شده و تاکنون با بازخورد مثبتی مواجه شده است. در ادامه به معرفی کلی داستان و اعضای تیم ساخت و نقدهایی که به بلوبیتل ارائه شده است، می‌پردازیم.

داستان فیلم سوسک آبی

فیلم سینمایی سوسک آبی
فیلم سینمایی سوسک آبی

داستان به شکل تقریبی کپی از دیگر داستان ها بوده . شخصیت اصلی داستان غرق خیالات و داستان و مشکلات خودش است که به صورت خیلی اتفاقی و بدون برنامه ریزی قبلی دچار حادثه شده و قدرتی فرازمینی و شگفت انگیز دست می یابد . در این فیلم سینمایی ما شاهد جوانی به نام جیمی ، که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده، با آرزوهای بسیار برای آینده‌اش به خانه بازمی‌گردد می باشیم. او متوجه می‌ شود که خانه مانند زمانی که آن را ترک کرده، تغییرات زیادی داشته است.

در حالی که او به دنبال یافتن مسیر و هدف زندگی خود است (همان درگیری هایی که اول متن به آن اشاره نمودیم) ، به طور ناگهانی خود را درگیر یک ماجراجویی فرازمینی با یک فناوری غریبه به نام “اسکراب ” می‌ بیند. تصمیمی که جیمی در مورد استفاده از اسکراب بگیرد، تمامی تقدیر او را تغییر می‌دهد. وقتی استارفلای محمد را به عنوان یک انسان میزبان انتخاب می‌ کند، به او قدرت‌ها و خصوصیت‌های شگفت‌انگیزی می‌دهد که غیرقابل پیش‌بینی هستند. بنابراین، سرنوشت او با تبدیل شدن به سوسک آبی، یک ابرقهرمان، برای همیشه تغییر می‌ کند. البته با روند داستان که در دیگر داستان ها هم دیدیم ، متوجه تکراری بودن آن می شویم که این موضوع را در ادامه بررسی می کنیم.

به طور کلی روند داستان همانند اسپایدر من و یا دیگر ابرقهرمان ها ، جیمی در ابتدا از قدرت خود استفاده درست نمی کند اما زمانی که همانند دیگر فیلم های مشابه با مشکلی رو به رو می شود ، سعی در نجات دنیا دارد.

بازیگران و عوامل فیلم سوسک آبی

به طور کلی این فیلم توسط کمپانی وانر بروس ( برادران وارنر) به صورت عمومی در سینما ها توزیع و اکران شد. در ادامه به معرفی عوامل ساخت این فیلم می پردازیم.

عوامل
کارگردان آنخل مانوئل سوتو، کارگردان پورتوریکویی، فیلم “سوسک آبی” را به تصویر کشیده است.
فیلمنامه گرت دانت الکوسر فیلمنامه این اثر را نوشته است.
شناخت کارگردان آنخل مانوئل سوتو از آثار تحسین شده‌ای مانند “پادشاهان شهر دلربا” (Charm City Kings) نیز شناخته می‌ شود.
تهیه‌کنندگان زو فورمن، گرت گرانت، و دیوید سیگل به عنوان تهیه‌کنندگان اجرایی در این فیلم شرکت داشته‌اند.
موسیقی متن موسیقی متن این فیلم توسط بابی کرلیک ساخته شده است. بابی کرلیک پیشتاز آهنگسازی در فیلم‌هایی مانند “میدسامر” و “بو می‌ترسد” بوده است.
فیلمبردار پاول پوگورزلسکی، فیلمبردار لهستانی که به دلیل همکاری‌هایش با آری استر شناخته می‌ شود، در این فیلم به عنوان فیلمبردار حضور داشته است.

بازیگران

شولو ماریدوئنا در نقش اولین ابرقهرمان لاتین، بازیگر معروف مجموعه تلویزیونی “کبری کای”، نقش اصلی جیمی را در این فیلم ایفا کرده است.
سوزان ساراندون در نقش شرور اصلی فیلم سوسک آبی، ابتدا قرار بود شارون استون نقش ویکتوریا کرد را ایفا کند، اما در نهایت سوزان ساراندون این شخصیت شرور را بازی کرد.
بکی جی خواننده و بازیگر آمریکایی، صداپیشگی اسکراب مرموز را در این فیلم انجام داد.
رائول تروهی‌یو در نقش کنراد کاراپاکس (یا کاراپاکس مرد فناناپذیر)
دامیان آلکازار و الپیدیا کاریو در نقش والدین جیمی
بلیسا اسکوبدو در نقش خواهر جیمی
جرج لوپز افسانه‌ای در نقش عموی جیمی
آدریانا بارازا در نقش مادربزرگ جیمی
هاروی گی‌ین در نقش دکتر سانچز

بررسی کلی فیلم

فیلم سینمایی سوسک آبی
فیلم سینمایی سوسک آبی

فیلم سینمایی سوسک آبی به دنبال جذب مخاطبان جوان و نوجوانی است که تاکنون تجربه فیلم‌های ابرقهرمانی زیادی نداشته‌اند و یا اگر داشتند با امیختن با آنها این فیلم را جذاب کنند. این فیلم در کلیت خود به عنوان یک قسمت از فیلم های ابرقهرمانب در دی سی در نظر گرفته می‌ شود. متاسفانه، عملکرد DC با این فیلم همچنان به نسبت بهتر نشده است و با توجه به اکران و عملکرن ناموفق دو فیلم شازم 2 و فلش در اوایل امسال ، شاهد وخامت اوضاع حتی در اکران این فیلم باشیم .

در فیلم سینمایی سوسک آبی دی سی، تلاش‌هایی برای ارائه پیام‌های اجتماعی به وسیله ناتوانی در ارائه یک داستان جدید در ژانر ابرقهرمانی به چشم می‌ خورد که به طور ضعیفی عمل کرده. هر صحنه از فیلم تمام توانایی‌هایش را در کشیدن توجه بر روی فیلم‌های قبلی که به نظر بهتر بوده‌اند، معطوف می‌ کند و اهمیت خانواده را بیش از حد آشکار می‌ کند.

مشکل اصلی و بزرگ این فیلم که حتی در بالا به ان اشاره نمودیم این است که تلاش می‌ کند تا داستانی مشابه با دیگر داستان های ابرقهرمانی ارائه دهد، با این تفاوت که شخصیت اصلی داستان یک فرد نابغه و ثروتمند نیست (البته حتی در این موضوع نیز همانند اسپایدرمن عمل نموده) ولی تشابه‌هایی با داستان‌های دیگر وجود دارد.

این موارد باعث می‌ شود که بیننده احساس کند هدف اصلی از ساخت فیلم سینمایی سوسک آبی کپی کردن از دیگر ابرقهرمان‌هاست و اصلاً از نظر خلاقیت جدیدی ارائه نمی‌دهد. از حق نگذریم اگر فیلم های ابرقهرماانه قدیمی را مشاهده نکرده باشیم این فیلم یه فیلم جذاب محسوب می شود. برای همین مشکل بود که در متن قبلی درباره جذب مخاطب جوان و نوجوان نوشتیم. اما باید دید که آیا سوسک آبی توانایی دارد تا موفقیتی در اکران و حتی در روند کاری دی سی داشته باشد یا نه.

نقد منتقدان فیلم سوسک آبی

فیلم سینمایی سوسک آبی
فیلم سینمایی سوسک آبی

بسیاری از سازندگان تلاش می‌کنند تا عناصر و احساسات انسانی‌تری را به شخصیت‌های فیلم‌ها افزوده و این نکته تاثیر مهمی در جذب مخاطبان دارد این موضوع حتی بعضی اوقات در برخی از شخصیت های منفی نیز دیده می شود. اگر بخواهیم مثال بزنیم باید شخصیت، مرد عنکبوتی به دلیل قدرت‌های خارق‌العاده‌ای که دارد شناخته شده است، اما اصلی‌ترین دلیل محبوبیت او، جنبه‌های انسانی و احساساتی که در شخصیت او معلوم می‌ شود است. همین موارد در آیرون من ( مرد آهنی ) و دیگر شخصیت ها مانند بتمن نیز این عواطف و احساسات را در فیلم و شخصیت اصلی گنجانده.

در وب‌سایت راتن تومیتوز تا کنون 189 نقد برای فیلم سینمایی سوسک آبی منتشر شده است، که با امتیاز 76 درصد شاهد نظر مثبت منتقدان قرار گرفته است. همچنین در وب‌ سایت دیگر متاکریتیک، با بررسی 48 نقد منتشر شده، این فیلم به امتیاز 61 از 100 امتیاز دست یافته است. کاربران نیز در وب‌سایت آی‌ام‌دی‌بی نظرات خود را اعلام کرده‌اند و به این فیلم سینمایی امتیاز 6.2 از 10 را تعیین کرده‌اند. این امتیاز به عنوان یک امتیاز مناسب برای یک فیلم محسوب می‌ شود و بسیاری از کاربران اعلام کرده‌اند که این فیلم مناسب برای تماشا و سرگرمی است. همچنین 86 درصد از کاربران در موتور جستجوی گوگل این فیلم را پسندیده و مورد تایید خود قرار داده‌اند.

در ادامه برخی از نقد هایی که منتقدان در سایت راتن تومیتوز و دیگر سایت ها نوشته اند منتشر می کنیم:

یولاندو ماچادو با امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ امتیاز

فیلم بلو بیتل یا سوسک آبی با موفقیت توانسته است تمرکز خود را بر روی فرهنگ و جامعه لاتین قرار داده و این کار را با احترام به موضوع انجام داده است. این فیلم توانسته است احساسات بسیاری را به تصویر بکشد و این ویژگی به آن فرصت‌های فراوانی را ارائه دهد.

دیوید رونی با امتیاز ۸۰ از ۱۰۰ امتیاز

کارگردان فیلم بلو بیتل یا سوسک آبی با همکاری فیلمبردار پویا، موسیقی متن شگفت‌انگیزی از بابی کرلیک، و جلوه‌های بصری جذاب، توانسته است اکشن را با صحنه‌های احساسی و طنز را با حس تعلیق فیلم در تعادل نگه دارد. این اثر سرعت مناسبی دارد و انرژی زیادی را منتقل می‌کند، اما به گونه‌ای طراحی شده که بی‌وقفه نیست و به تماشاگر اجازه تفکر و استراحت را هم می‌دهد.

تاتیانا هولندر با امتیاز ۷۰ از ۱۰۰ امتیاز

اگرچه فیلم سوسک آبی در جنبه‌هایی مانند پویایی خانوادگی و توسعه کاراکتری به شکل برجسته‌ای جلوه می‌کند، اما باید توجه داشت که نحوه اجرای جلوه‌های بصری و تصویرسازی شخصیت شرور خانواده کورد در داستان به مراتب بهتر انجام می‌پذیرفت. با این وجود، سوسک آبی تصویری جذاب از ارتباطات خانوادگی را نمایان می‌سازد و به نظر می‌آید که این ابرقهرمان در دنیای اکشن زنده با یک شروع قوی روبه‌رو شود.

اوون گیلبرمن با امتیاز ۷۰ از ۱۰۰ امتیاز

شولو ماریدوئنا در نقش اولین ابرقهرمان لاتین هالیوود به عنوان یک بازیگر توانمند برجسته است. از سوی دیگر، تولید این فیلم ابرقهرمانی از دنیای کمیک بوک با حضور بازیگران لاتین تبار کمتر شناخته شده، امکان پیش‌آمدن احساسات عمیقتری در خانواده جیمی را به ارمغان آورده است.

راس بونیم با امتیاز ۶۷ از ۱۰۰ امتیاز

فیلم سوسک آبی با تمرکز بر روی خطرات کوچک و پویایی خانوادگی، موفق به اضافه کردن یک حس تازه به دنیای سینمایی دی‌سی شده و توانسته است خود را به اندازه کافی متمایز از دیگر آثار ابرقهرمانی در این دامنه نمایان کند.

دن جولین با امتیاز ۶۰ از ۱۰۰ امتیاز

فیلم “بلو بیتل” جذابیت خود را به واسطه شوخ طبعی و صمیمیت بین بازیگران فرعی خود نشان می‌دهد.

دیوید ارلیچ با امتیاز ۵۰ از ۱۰۰ امتیاز

در این فیلم، خانواده ریس به واقعیت بسیار جذاب و دیدنی تبدیل شده‌اند، و هنگامی که داستان بر روی این خانواده تمرکز می‌یابد، از بهترین حالت خود برخوردار می‌شود.

نحوه مشاهده فیلم سینمایی سوسک آبی (بلوبیتل)

فیلم سینمایی سوسک آبی
فیلم سینمایی سوسک آبی

فیلم سینمایی سوسک آبی را می توانید در سایت فام با بالاترین کیفیت مشاهده نمایید. اگر تاکنون این فیلم سینمایی را مشاهده نکردید و یا قصد مشاهده مجدد را دارید می توانید از طریق سایت فام این فیلم سینمایی را مشاهده نمایید. برای اینکار تنها کافیست وارد سایت فام به نشانی www.fam.ir شده و از بخش فیلم های سینمایی ، پخش سوسک آبی را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است کاربرانی که قصد تماشای این فیلم سینمایی را دارند می توانند کیفیت پخش آن را به دو صورت دستی و اتوماتیک تغییر دهند تا با وجود مشکلات اینترنت نیز بتوانید از تماشای این فیلم سینمایی لذت ببرید.

خلاصه کلی نقد و بررسی فیلم سینمایی سوسک آبی

فیلم سینمایی سوسک آبی درباره جیمی یا همان شخصیت سوسک آبی است. این فیلم، درباره شخصیت جیمی است که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه گاتهام به شهر خود بازگشته است. او به سرعت متوجه می‌شود که خانواده‌اش در مواجهه با دوران سختی اقتصادی قرار دارند که بارها در این فیلم مشاهده می کنیم .

همانند دیگر شخصیت های ابرقهرمان ، در حالی که او تلاش می‌کند تا شغلی پیدا کند و به خانواده‌اش کمک کندبه مشکلاتی بر می خورد. جیمی، تحت تأثیر یک سنگ کوچک شبیه به حشره قرار می‌گیرد و به طور ناگهانی قدرت‌های فوق‌العاده‌ای به دست می‌آورد. حالا وظیفه‌اش تبدیل به یک قهرمان شده و جان خود و عزیزانش را محافظت کند. در همین میان مشکلات ابرقهرمانی او شروع می شود.

IMDB