سریال راز ناتمام یک درام تاریخی

سریال راز ناتمام یک درام تاریخی

سریال راز ناتمام یک درام تاریخی : سریال راز ناتمام نام مجموعه تلویزیونی است که پخش زنده شبکه 1 برای ایام ماه محرم و صفر 1401 در جدول پخش خود قرار داده است. این سریال در یک درام تاریخی به زندگی شهید محمد جواد باهنر می پردازد و برای نسل جوان، روایت های آن دوره را به قاب تصویر می کشاند. به همین منظور در این مقاله به معرفی سریال راز ناتمام، عوامل و داستان سریال می پردازیم.

همه چیز درباره سریال راز ناتمام

سریال راز ناتمام از دسته سریال های الف صدا سیماست که به مناسبت ایام محرم سال 1401 و در آستانه شهادت دو دولت مرد بزرگ، شهید محمد علی رجایی (رئیس ‌جمهور) و شهید حجت‌ الاسلام و المسلمین محمد جواد باهنر (نخست‌ وزیر) از شبکه یک سیما پخش می شود.این سریال تاریخی به تهیه‌ کنندگی امین امانی و کارگردانی مشترک علی امانی و امین امانی تهیه و تولید شده است. البته طرح اولیه آن توسط سید جلال ‌الدین دری ارائه شده و امین امانی، هدایت کریم‌ زاده و سمانه میرعابدینی نویسندگی این سریال را برعهده داشته اند.سریال راز ناتمام در صدا و سیمای مرکز کرمان و به سفارش مرکز سیمای استان‌ ها تولید شده و سکانس هایی از این مجموعه در کشور ترکیه فیلمبرداری شده است.

راز ناتمام سریالی در ژانر تاریخی و سیاسی است که دو دوره گذشته و حال را در 26 قسمت 40 دقیقه ای روایت می کند.بازیگران این سریال در نقش های تاریخی معاصر حضور یافته اند و نکته جالب توجه این جاست که شخصیت بزرگان انقلاب اسلامی از جمله آیت ‌الله سید محمد بهشتی، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، شهید محمد علی رجایی در قالب نقش آفرینی بازیگرانی مطرح و نام آشنای سینمای ایران به تصویر کشیده شده است.راز ناتمام به ماجراهای امنیتی و  زندگی پرفراز و نشیب شهید محمد جواد باهنر می ‌پردازد.  این شهید بزرگوار در طول زندگی خود سوابق مبارزاتی علیه رژیم شاهنشاهی و بارها دستگیری توسط نیروهای ساواک را دارد.

وی پس از انقلاب هم از فعالیت های سیاسی خود دست نکشید و همواره به فکر مردم ایران و عدالت خواهی بود، به گونه ای که بعد از انقلاب اسلامی به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد و سپس به عنوان دومین نخست‌ وزیر دولت جمهوری اسلامی ایران منصوب گردید. این بزرگ مرد تاریخ ایران، هشتم شهریورماه سال ۱۳۶۰ توسط منافقین خلق ترور شد و همراه با محمد علی رجایی رئیس ‌جمهور وقت ایران به شهادت رسید.

سریال راز ناتمام یک درام تاریخی
سریال راز ناتمام یک درام تاریخی

داستان سریال راز ناتمام                                                          

مجموعه راز ناتمام بر اساس وقایع تاریخی واقعی نوشته شده است و در آن از تولد تا شهادت شهید محمد جواد باهنر (دومین نخست وزیر ایران) روایت می شود. در این مجموعه تاریخی، خانوادگی می توانید با زندگی پر فراز و نشیب این شهید بزرگوار آشنا شوید. داستان از زمانی شروع می ‌شود که شهید باهنر به عنوان نخست ‌وزیر منصوب می ‌شود و در حین پخش سریال وقایعی نظیر بخش هایی از مبارزات سازمان مجاهدین خلق، مسئولیت های او در مجلس شورای اسلامی، اتفاقات سال های پس از جنگ و نفوذ دشمن در ارکان دولت، وقایع دهه‌60 و فتنه ‌انگیزی و جنایات منافقین هم به تصویر کشیده می شود.لازم به ذکر است، داستان پیچیدگی‌ های پلیسی زیادی دارد که این بخش مربوط به پرونده انفجار و حمله تروریستی شخصی به نام کشمیری است.

روایت این سریال مربوط به دو دوره است.

  • دوره اول مربوط به دهه 50 و 60 شهید باهنر است.
  • زمان حال هم مربوط به پرونده  کشمیری تروریست و عامل انفجار دفتر نخست ‌وزیری است.

آشنایی با عوامل سریال راز ناتمام

در این سریال، بازیگران مطرح و نام آشنای سینمای ایران حضور یافتند که در ادامه به معرفی آن ها، همراه با نقشی که در فیلم ایفا می کنند، می پردازیم.

  • فرهاد جم در این سریال نقش شهید باهنر را ایفا می کند.  
  • رامین راستاد در سریال راز ناتمام نقش مرحوم آیت الله رفسنجانی را بر عهده دارد. گریم متفاوت وی، باعث شباهت زیاد او با این شخصیت بزرگوار شده است.
  • مسعود رحیم پور نقش شهید دکتر بهشتی را ایفا می کند. او پیش از این هم در سریال معمای شاه به ایفای نقش پرداخته بود.
  • سید جواد هاشمی در سریال راز ناتمام نقش شهید رجایی رئیس جمهور وقت ایران را ایفا می کند.
  • نگین معتضدی بازیگر کشورمان که همسر امین امانی کارگردان سریال نیز می باشد در این مجموعه نقش همسر مامور امنیتی را بر عهده دارد.
  • مهدی کوشکی از دیگر بازیگران سریال راز ناتمام، نقش مامور امنیتی و همسر نگین معتضدی را بر عهده دارد.
  • شهرام عبدلی در این سریال، ایفاگر نقش مسعود کشمیری است. این شخصیت یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق و عامل اصلی انفجار در دفتر نخست ‌وزیری جمهوری اسلامی ایران در 8 شهریور 1360 می باشد.

در سریال راز ناتمام بازیگران مطرح دیگری چون علیرضا مهران در نقش آیت الله خامنه ای، بهرام ابراهیمی ایفاگر نقش مهندس بازرگان، مریم خدا رحمی ، مهدی امینی خواه، مهدی کوشکی، محمد رضا علیرضایی، ابوالفضل همراه، لیلا بوشهری، مرتضی کاظمی، مجید شهریاری، بهنام شعبانی، فرهاد طوفان، هدایت‌الله سجادی، حامد آقایی، کیاوش زارع ‌طلب، عاطفه اکبری ،علیرضا فاضل ‌نژاد، علی پورصادق، محمد فرح بخش، علی قلیچ‌ خانی، محراب فرهادی، ثمیلا شفیعی، محسن عباسپور، سید نورآقا حسینیان، فرشید تربتی، امیر شاپور، آیسل کاپلان، برهان تاش، تارا امیری، صبا فدایی، علیرضا وخشینه، امیر کیا، آرش خوش ‌لحن، امیر رضایی و معصومه سالاری نقش آفرینی می کنند.

سریال راز ناتمام یک درام تاریخی
سریال راز ناتمام یک درام تاریخی

از دیگر عوامل سریال عبارتند از:

امین امانی (تهیه‌ کننده)، امین امانی و علی امانی (کارگردان)، سید جلال ‌الدین دری (نویسنده)، رحمان سیفی ‌آزاد (مشاور فیلمنامه)، سعید شرفی ‌کیا (مدیر تولید)، محمد شریفی (مدیر برنامه‌ ریزی)، حمید رضا الیاسی (دستیار اول کارگردان)، محسن دارسنج (طراح گریم)، رامین غفوری (طراح صحنه و لباس)، عباس عسگری، محمد سجادیان و مهرداد افراسیابی (تصویر بردار)، علی نوری (صدا گذار)، مرتضی شفیع (آهنگساز متن)، امین ملک ‌زاده (جلوه‌ های ویژه بصری)، حامد بردبار (تدوین) و امین اعتمادی ‌مجد (مشاور رسانه‌ ای)

زمان پخش سریال راز ناتمام کی است؟

سریال راز ناتمام از 22 مرداد 1401 از طریق پخش زنده شبکه 1 پخش می شود. شما می توانید این سریال را هر روز ساعت 22:30 مشاهده کنید و برای مشاهده تکرار آن هم می توانید فردای همان روز از طریق همین شبکه در ساعت های 01:30 نیمه شب ، 09:30 صبح و 15:30 عصر اقدام کنید.