چطور رادیو رو به صورت اینترنتی گوش بدیم؟

چطور رادیو رو به صورت اینترنتی گوش بدیم؟

 

چطور رادیو رو به صورت اینترنتی گوش بدیم؟ رادیو از رسانه های صوتی پرطرفداری است که از قدمت طولانی برخوردار می باشد. به طوری که اولین خبر رادیویی در سال 1894 با فاصله 3 کیلومتر از مرکز، پخش گردید.

اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی هر روزه شاهد تکامل رادیو و افزایش مخاطبان آن می باشیم تاجایی که همراه با تولید تلفن های هوشمند، نرم افزارهای مربوط به دریافت امواج رادیویی هم ارائه گردید. در این راستا کاربر می توانست در هر نقطه و تنها با در دست داشتن گوشی هوشمند خود از برنامه های جذاب رادیو بهره مند گردد.

اما این پایان ماجرا نیست، زیرا با روی کار آمدن رادیو اینترنتی این امکان برای علاقه مندان به وجود آمد تا بتوانند تنها از طریق یک خط اینترنت و دستگاه متصل شونده نظیر لپ تاپ، کامپیوتر، گوشی هوشمند، تبلت و تلویزیون های هوشمند، امواج رادیویی را از طریق وب سایت های معتبر دریافت نمایند.

حتی امروزه بسیاری از خودروسازان هم از سیستم های استریو در تولیدات خود استفاده می کنند. تا بدین وسیله خودرو از قابلیت های داخلی برای دریافت و کنترل انتقال رادیویی اینترنتی برخوردار گردد.

به همین منظور در این مقاله درباره عملکرد رادیو اینترنتی و نحوه گوش دادن به برنامه های آن و مزایای این نوع رادیو شرح خواهیم داد.

چطور رادیو رو به صورت اینترنتی گوش بدیم؟
چطور رادیو رو به صورت اینترنتی گوش بدیم؟

درباره رادیو اینترنتی بیشتر بدانیم

همان طور که از نامش پیداست، رادیو اینترنتی به رادیویی گفته می شود که برنامه های متنوع خود را از طریق خطوط اینترنت در اختیار کاربران قرار می دهد. البته برنامه های رادیو اینترنتی را می توان به دو دسته برنامه های آنلاین و برنامه های آفلاین تقسیم بندی نمود.

رادیو اینترنتی آنلاین

رادیو اینترنتی آنلاین به رادیوهایی گفته می شود که برنامه های خود را به صورت زنده و در حال پخش از یک ایستگاه رادیویی و از طریق خطوط اینترنت در اختیار شنوندگان قرار می دهند. لازم به ذکر است برنامه های این رادیوها قابل دانلود نمی باشد، مگر آن که ایستگاه اینترنتی این رادیوها، یک ایستگاه آفلاین به منظور ضبط برنامه ها داشته باشد.

در واقع عملکرد رادیوهای آنلاین به این گونه است که برنامه های در حال پخش از ایستگاه رادیویی را بدون وقفه بر روی یک سرور اینترنتی با پهنای باند بالا آپلود نموده تا بر روی سایت قرار گیرند. البته باید به این نکته توجه داشت که سیگنال های ارسال شده برای مدت زمان کوتاه و در حد چند دقیقه بر روی سرور ذخیره می شوند تا سیگنال ها توسط شنوندگان دریافت گردد. این چرخه هم چنان ادامه دارد و اطلاعات بعدی از ایستگاه رادیویی ارسال گردیده و جایگزین اطلاعات قبلی می گردد.

چطور رادیو رو به صورت اینترنتی گوش بدیم؟
چطور رادیو رو به صورت اینترنتی گوش بدیم؟

رادیو اینترنتی آفلاین

رادیو اینترنتی آفلاین از آرشیوها و برنامه های از قبل ضبط شده با موضوعات مختلف تشکیل شده است. اساس کار این دسته از رادیوها به این گونه است که برنامه های آپلود شده از قبل، بر روی سایت ذخیره شده و در دوره زمانی معین به روز رسانی می گردند.

نحوه استفاده از رادیو اینترنتی

در حقیقت رادیو اینترنتی باعث شد تا دسترسی افراد به رادیو افزایش چشمگیری داشته باشد و این افزایش دسترسی باعث گردید تا تعامل رادیو با مخاطبین آن افزایش یابد. حال برای مخاطبین و علاقه مندان به برنامه های رادیویی این سوال پیش می آید که چطور رادیو را به صورت اینترنتی گوش دهیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که برای دسترسی به رادیو اینترنتی نیاز به دستگاه های ارتباطی هوشمند، خط اینترنت و سایت یا نرم افزا دریافت پهنای باند خواهیم داشت.

  • برای دسترسی به رادیو اینترنتی ،به دستگاه های ارتباطی هوشمند یا هر دستگاهی که دارای اینترنت یا وای فای دارند، نیاز خواهیم داشت.
  • از دیگر موارد برای دریافت برنامه های رادیو اینترنتی، خطوط اینترنت با سرعت مکفی مورد نیاز است تا بتوان سیگنال های رادیویی را بر روی پهنای باند مشخص دریافت کرد. البته برای رادیو اینترنتی بهتر است از بسته های نامحدود استفاده کرد تا در زمان استفاده نگران تمام شدن بسته و هزینه های گزاف نباشید.
  • پس از فراهم نمودن زمینه های لازم برای دریافت رادیو اینترنتی باید از طریق یک برنامه یا وب سایت رسمی به هزاران ایستگاه رادیویی در سرتاسر جهان دسترسی پیدا کرد.
  • چطور رادیو رو به صورت اینترنتی گوش بدیم؟
    چطور رادیو رو به صورت اینترنتی گوش بدیم؟

مزایای استفاده از رادیو اینترنتی 

با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن رادیو اینترنتی، تلویزیون های تعاملی دسترسی مردم به این وسیله ارتباطی را افزایش داده اند. البته این تنها مزیت استفاده از رادیو اینترنتی نمی باشد. به همین منظور در این بخش به بررسی مزایای آن خواهیم پرداخت.

  • برنامه های رادیو اینترنتی را می توان در هر جای جهان و بدون هیچ محدودینی دریافت کرد. مگر آن که یک کشور دریافت برنامه های اینترنتی خود را در نقاط دیگر محدود سازد و امکان دسترسی افراد در آن محدوده را ببندد.
  • برخی از برنامه های رادیو اینترنتی به صورت دسته بندی در اختیار مخاطب قرار می گیرد و همین امر محبوبیت آن را می افزاید.
  • برنامه های ارسالی به اینترنت در مدت زمان کوتاه یک الی دو ثانیه در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت.
  • هم چنین به راحتی می توان ایستگاه رادیو اینترنتی را راه اندازی کرد و برنامه های مورد علاقه خود را در همه کشورها پخش نمود. حتی نرم افزارهای نرم افزارهای رایگانی هستند که به افراد برای راه اندازی ایستگاه کمک خواهد کرد.

چطور رادیو رو به صورت اینترنتی گوش بدیم؟

در اینجا یکی از لینک های رادیو اینترنتی را در اختیار شما قرار می دهیم. در این لینک لیستی از رادیوها قرار داده شده است که با کلیک کردن بر روی هر یک از آنها شروع به پخش خواهد کرد.

رادیو ورزش

رادیو آوا

رادیو ایران

رادیو سلامت

رادیو فرهنگ

رادیو قرآن

رادیو معارف