پخش مجدد سریال مختارنامه در محرم 1401

پخش مجدد سریال مختارنامه

پخش مجدد سریال مختارنامه : سریال تلویزیونی مختارنامه از سریال های فاخر و دوست داشتنی از پخش زنده شبکه یک سیماست که به زندگی و قیام مختار ثقفی پس از حادثه عاشورا می پردازد. اگرچه این سریال برای اولین بار در سال 1389 پخش شد اما به دلیل جذابیت بالا و حضور بازیگران کارآزموده، صدا و سیما بارها آن را در جدول پخش خود قرار داد. این بار هم مجموعه تلویزیونی مختار به مناسبت ماه محرم در جدول پخش زنده شبکه آی فیلم قرار گرفته است. به همین مناسبت سایت فام، نگاهی به سریال مختارنامه انداخته و شما عزیزان را با عوامل این سریال و داستان آن آشنا خواهد کرد.

درباره سریال مختارنامه بیشتر بدانیم.

سریال تاریخی مختارنامه از دسته سریال های گروه الف صدا و سیماست که با کارگردانی داوود میرباقری، تهیه کنندگی محمود فلاح ، محصول سیما فیلم و به سفارش شبکه اول سیما تولید شده است. سریال مختارنامه توسط حسن میرباقری و محمد بیرانوند نوشته شد و در سال80 توسط داوود میرباقری بازنویسی گردید. شروع ساخت این مجموعه 40 قسمتی در سال های 81 و 82 بود و پس از این که وارد مرحله پیش تولید شد، در فروردین سال 1383 فیلم برداری آن آغاز گردید. البته هم زمان با تولید این سریال، کارهای دیگری نیز ساخت دکور و تدوین هم انجام شد و سرانجام بعد از شش سال تلاش مداوم، اولین قسمت از مجموعه تلویزیونی مختارنامه در تاریخ جمعه ۹ مهر ۱۳۸۹ از شبکه اول سیما پخش گردید.

این سریال از ۷۰۰ سکانس تشکیل شده که ۱۰۰ سکانس آن مربوط به فیلمبرداری صحنه های جنگ است. البته سریال مختارنامه در در 200 لوکیشن داخلی وخارجی و در مساحتی بیش از 24 هکتار به تصویر کشیده شده است. اولین لوکیشن آن در احمدآباد مستوفی واقع در جنوب غربی اتوبان آزادگان تهران کلید خورد و صحنه های مربوط به مکه و کوفه هم در این مکان فیلمبرداری شد. به جز لوکیشن اصلی، لوکیشن‌ های دیگر سریال نیز در شهرهایی چون ورامین، آبادان، شاهرود، شهرک سینمایی، آران، بیدگل، شوشتر، شهریار، تاکستان و قزوین قرار داشت. هم چنین سکانس‌ های عاشورای این سریال در بیابان ‌های روستای طرود، در نزدیکی شهرستان شاهرود فیلمبرداری شده‌ است.

پخش مجدد سریال مختارنامه
پخش مجدد سریال مختارنامه

آشنایی با عوامل سریال مختارنامه

در این سریال بیش از 60 بازیگر اصلی، 140 بازیگر فرعی و بیش از 1500 نفر عوامل تولید در بخش‌های مختلف حضور داشتند که در ادامه به معرفی برخی از آن ها خواهیم پرداخت. نقش اول سریال متعلق به فریبرز عرب نیا در نقش مختار است. البته برای انتخاب نقش مختار، بازیگران دیگری نظیر جمشید هاشم ‌پور، علیرضا شجاع نوری و حمید فرخ ‌نژاد هم در نظر گرفته شده بودند، اما در نهایت فریبرز عرب نیا، نقش مختار را به صورت کاملا حرفه ای و هنرمندانه ایفا کرد. جالب است بدانید که، عباس اصانلو و اميررضا گيتی ‌بان به عنوان بدل‌ های نقش مختار در سریال حضور داشتند. از دیگر مواردی که در انتخاب بازیگران مورد توجه قرار گرفت، انتخاب نقش حضرت ابوالفضل بود، به گونه ای که داوود میرباقری به سراغ چهره ای بکر و ناشناخته رفت و در نتیجه ایفای این نقش به کاوه فتوحی تعلق گرفت. هم چنین میرباقری برای ایفای نقش های خاص از چهره ‌های نابازیگر با ویژگی‌های خاص جسمانی استفاده نمود. به این صورت که وی در یکی از قسمت‌ های این سریال به بازیگری بلندقامت نیاز داشت و به همین دلیل از حامد حدادی بازیکن بسکتبالیست کشور دعوت نمود تا نقش یکی از سپاهیان ابن زبیر را ایفا کند.

بازيگران اين سريال و نقش ‌هايشان عبارتند از:

فريبرز عرب نيا ( مختار ثقفی)، امين زندگانی ( مسلم‏ بن عقيل)، رضا رويگری (کیان ایرانی)، الهام حميدی (همسر کیان ایرانی)، عنایت شفیعی (ابن‎ کامل)، ژاله علو (مادر مختار)، فريبا کوثری ( عمره همسر مختار)، نسرين مقانلو(همسر ديگر مختار)، محمد فيلی (شمر)، رضا کيانيان (حاکم مکه)، محمد رضا شريفی نيا (محمد بن حنفيه)، حسن پورشيرازی (بهرام رنگرز)، ويشکا آسايش (جعده)، داوود رشيدی ( حاکم کوفه)، کريم اکبری مبارکه (احمربن شميط)، فرهاد اصلانی (عبيد الله ‏بن زياد)، انوشيروان ارجمند (رفاعة بن شداد)، جعفر دهقان (مصعب‎ بن زبير)، پرويز پورحسينی ( میثم تمار)، بهرام شاه محمد لو و محمد صادقی (حاکمان کوفه)

عوامل پشت صحنه اين سريال نيز عبارتند از:

داود ميرباقری (نويسنده و کارگردان)، محمود فلاح (تهيه‌کننده)، حسن ميرباقری و محمد بيرانوند (نويسندگان اوليه)، عظيم جوانر‌وح (مدير فيلمبرداری)، مهدی حسينی ‌وند (تدوين‌گر)، عبدالله اسکندری و مسعود ولدبيگی (چهره‌ پردازی)، حجت‌ الاسلام ‌رسول جعفريان (محقق تاريخ اسلام)، رضا استادی (مدير روابط عمومی)

پخش مجدد سریال مختارنامه
پخش مجدد سریال مختارنامه

داستان سریال مختارنامه

سريال  مختارنامه  از سه بخش مختلف تشکیل شده است که در واقع بخش اول آن جوانی زندگی مختارثقفی را به تصویر می کشید، بخش دوم مربوط به میانسالی وی بوده و بخش آخر شهادت مختار را روایت می کند. داستان سریال هم با زخمی شدن امام حسن (ع) به دست کوفیان و پناهنده شدن امام به حاکم مدائن (عموی مختار) شروع می شود. در این حال مختار که مدت زمانی است، سیاست و جنگ را کنار گذاشته و در مدائن و در جنوب کوفه گندم ‌کاری می ‌کند، توسط عمویش فراخوانده شده و وظیفه حفاظت از امام حسن مجتبی را برعهده می گیرد تا این که امام در سال 41 هجری قمری توسط همسرش جعده به شهادت رسیدند.

و اما ادامه داستان به وقایع سال ۶۰ قمری، مرگ معاویه ، حکومت یزید و جریان بیعت گرفتن از امام حسین(ع) مربوط می شود و در نهایت پنج سال بعد از حادثه عاشورا،  مختار به عنوان رهبر چهارمین قیام پس از عاشورا با متحد کردن شیعیان و همکاری ابراهیم بن مالک اشتر در کوفه علیه حکومت امویان قیام می ‌کند. مختار به خونخواهی امام حسین(ع) و شهدای کربلا، از قاتلان آن ها انتقام می‌ گیرد و به همین منظور در کوفه به مدت ۱۸ ماه حکومت تشکیل می‌ دهد.  وی در این مدت سه جنگ بزرگ با ابن زیاد، سپاه شام و آل زبیر را پشت سر می‌ گذارد که در پایان داستان هم، قیام به دست مصعب بن زبیر با شکست مواجه شده و سرانجام مختار کشته می‌ شود.

زمان پخش سریال مختارنامه کی هست؟

این سریال از دوم مرداد هر شب ساعت ۲۲ از پخش زنده شبکه آی فیلم به روی آنتن می رود و قرار است که جایگزین سریال ستایش 3 شود. تکرار این مجموعه تلویزیونی را هم می توانید فردای همان روز در ساعت های 6 و 14 از طریق همین شبکه مشاهده نمایید.