مسابقه تلویزیونی شهروند و مافیا به شبکه نسیم راه یافت

مسابقه تلویزیونی شهروند و مافیا

یکی از جذاب ترین مسابقات تلویزیونی در چند سال اخیر مسابقه تلویزیونی شهروند و مافیا بوده است که توانسته در مدت زمانی اندک طرفداران زیادی را به خود جذب نماید. در واقع این مسابقه بر اساس بازی جذاب و قدیمی مافیا طراحی شده و از سال 98 تاکنون 17 فصل از آن ساخته و پخش گردیده است. پخش این مسابقه پر بیننده تلویزیونی متعلق به شبکه سلامت است، اما   فصل هفدهم آن هم زمان با عید غدیر در تاریخ 27 مرداد 1401 شروع شد و این بار شاهد بازپخش آن از پخش زنده شبکه نسیم خواهیم بود.

آشنایی با عوامل مسابقه شهروند و مافیا

مسابقه شهروند و مافیا از سری مسابقات جذاب تلویزیونی است که تا کنون شانزده فصل آن از پخش زنده شبکه سلامت ارائه گردیده و هم اکنون فصل هفدهم آن هم در حال پخش می باشد.این برنامه به تهیه کنندگی علیرضا سلطانی، سردبیری سویل امینا و کارگردانی  محمد رجایی تهیه و تولید شده است. البته اجرای فصل اول آن را بهنام تشکر برعهده داشت و فصل های بعدی آن را علیرام نورایی، اجرا کرد.

از فصل اول تا کنون  نوید پورنیک، پدرام صادقی، سینا عنایتی، حمید بنی ‌اسدی، مصطفی جهانگیری، پدرام فیاضی، سینا مطلم و نادر مدیر داوری این برنامه را برعهده داشتند و نحوه داوری هم به این گونه است که در انتها نفرات برتر که در طی مسابقه مشخص می شوند،  طبق رای داوران به مرحله فینال راه پیدا می کنند. هم چنین در طول مسابقه هم داوران، به نحوه بازی شرکت کنندگان رسیدگی کرده و در صورت هر گونه تخلف به آن ها اخطار داده یا در صورت لزوم از زمین بازی اخراج خواهند کرد.

مسابقه تلویزیونی شهروند و مافیا
مسابقه تلویزیونی شهروند و مافیا

این مسابقه در یک فضای 300 متری ضبط می شود، لازم به ذکر است که این دکور بیشتر بر فضای نوری متمرکز شده و تغییرات نور باعث تغییر در فضای دکور می‌ شود.شرکت کنندگان مسابقه هم طی آزمون های مقدماتی از بین هزاران ثبت نام کننده انتخاب می شوند. در واقع مراحل انتخابی بین شرکت کنندگان در شهرهای تهران، مشهد، کرمانشاه و اصفهان انجام خواهد شد.فصل اول مسابقه شهروند و مافیا در مهرماه سال ۹۸ روی آنتن شبکه سلامت رفت و تنها فصل سوم، نهم و چهاردهم  این مسابقه تلویزیونی که در نوروز سال های 1399 ، 1400و 1401 پخش شد، مختص به حضور بانوان بود.

کارگردان مسابقه شهروند و مافیا خاطر نشان کرد که علت این که بانوان فقط در سه فصل از این مسابقه حضور داشتند، تعداد کم داوطلبان خانم نسبت به آقایان بود، به طوری که داوطلبان خانم در مقایسه با آقایان فقط ۱۰ درصد داوطلبان را تشکیل می دادند و از این رو باید صبر کرد تا گروه بانوان به حد نصاب برسند.نکته جالب توجه درباره مسابقه شهروند و مافیا این است که اسپانسر فصل اول آن ستاد مبارزه با مواد مخدر بود، اما در فصل های بعدی برنامه هیچ اسپانسری نداشت و صرفا به دلیل استقبال زیاد مردم و به خصوص جوانان تولید شد و به گفته کارگردان این برنامه، هدف از ساخت آن، صرفا ایجاد یک مسابقه سرگرمی نبود، بلکه در واقعیت این یک بازی بر اساس اصول روانشناسی است که به افراد کمک می کند تا قدرت تشخیص خود را تقویت کنند و در یک فضای سالم صحبت کردن، تعامل، گوش کردن وغیره را یاد بگیرند.

روند مسابقه مافیا چگونه است؟

در واقع تاریخچه مسابقه شهروند و مافیا به کشور روسیه برمی گردد و ایده اولیه آن توسط فردی به نام دیمیتری دیویدف مطرح گردید. طبق اطلاعات به دست آمده اولین بار این بازی در بهار سال ۱۹۸۶ شمسی، در بخش روانشناسی دانشگاه دولتی شهر مسکو بازی شده‌ و پس از آن هم در کلاس‌ های درس، خوابگاه‌ ها و هم چنین اردوگاه‌ های تابستانی دانشگاه مسکو انجام گردید.به طور خلاصه روند این مسابقه به این گونه است که هر یک از بازیکنان به دو دسته شهروند و مافیا تقسیم بندی می شوند. البته شهروندان تا آخر بازی از وجود یکدیگر مطلع نخواهند بود ولی گروه مافیا در همان شب اول با یکدیگر آشنا می شوند.

مسابقه تلویزیونی شهروند و مافیا
مسابقه تلویزیونی شهروند و مافیا

از این رو در طی مسابقه شهروندان باید با گفت و گو، دفاعیه، پشتیبانی و رفتار بازیکنان، مافیا را از میان دیگر اعضای گروه تشخیص داده و در نهایت از شهر بیرون کنند.در همین راستا شهروندان به افراد مشکوک شده، اتهام می زنند و پس از رای گیری و به دست آوردن حداکثریت آرا، فرد متهم باید از خود دفاع کرده تا پس از آن درباره بیرون کردن یا نکردن او از شهر تصمیم گیری شود.سپس شب می‌شود و گروه مافیا بسته به این که آن فرد عضو آن ‌ها بوده یا نبوده ، اقدام به مذاکره و عضوگیری از میان شهروندان یا کشتن آنان می کنند. بدین صورت صبح می‌ شود و دوباره اعضا به یکدیگر مظمون خواهند شد.

بازی این قدر ادامه پیدا می کند تا  زمانی که تعداد بازیکنان مافیا و تعداد بازیکنان شهروند برابر شود، در چنین حالتی بازی با برد گروه مافیا به پایان می‌ رسد، امااگر تعداد بازیکنان بازی به سه نفر متشکل از دو شهروند و یک مافیا برسد، بازیکنان به مدت دو دقیقه به صورت آزاد با هم صحبت کرده و در نهایت با انجام عمل دست دادن تکلیف برد شهروند یا برد مافیا مشخص خواهد شد.

آشنایی با قوانین مسابقه شهروند و مافیا

در هر برنامه از مسابقه شهروند و مافیا گروه‌های 10 و در برخی از فصل‌ها 12 نفره شرکت می‌ کنند.در گروه‌های 10 نفره برای تیم مافیا یک گاد فادر (رئیس مافیا)، یک مافیای ساده و یک مذاکره کننده در نظر گرفته می شود و  تیم شهروندان هم از کارآگاه، پزشک، اسنایپر (تک تیرانداز)، زره پوش، خبرنگار و چند شهروند ساده تشکیل شده است.و اما گروه‌های 12 نفره، یک مافیای ساده به تیم مافیا و یک شهروند ساده به تیم شهروندان اضافه می‌ شود.در طول مسابقه شهروند و مافیا، 3 داور برای نظارت بر عملکرد تیم ها حضور دارند که هر کدام از آن ها بازی را به صورت زنده تماشا کرده و به بازیکنان امتیاز خواهند داد. راوی برنامه هم باید، بین بازیکنان نظم و سازماندهی ایجاد کند و اگر رشته کلام از دست بازیکنان در رفت و  یا سناریوی خود را فراموش کردند به آن ها برای یادآوری کمک خواهد کرد.

مسابقه تلویزیونی شهروند و مافیا
مسابقه تلویزیونی شهروند و مافیا

نحوه ثبت نام در مسابقه چگونه است؟

برای شرکت در مسابقه مافیا و هم چنین ثبت نام در این مسابقه تلویزیونی، باید نام، نام خانوادگی و شماره تماس خود را برای صفحه رسمی این مسابقه در اینستاگرام برنامه به آدرس https://www.instagram.com/mafia.tv.ir  ارسال نمایید.

زمان پخش فصل هفدهم مسابقه شهروند و مافیا کی هست؟

مسابقه شهروند و مافیا، یکی از تولیدات شبکه سلامت است که فصل هفدهم آن  از روز دوشنبه 27 تیر 1401 هم زمان با عید غدیر خم آغاز شده است و پنج روز در هفته از شنبه تا چهارشنبه،  شاهد پخش آن از شبکه سلامت در ساعت 23 خواهیم بود. و اما تکرار آن را می توانید فردای همان روز  در ساعت ۳ بامداد ، ۷:۳۰ ، ۱۴ و 19 از پخش زنده شبکه نسیم مشاهده نمایید.