مستند ماجرای بهشتی از شبکه سه پخش می شود.

مستند ماجرای بهشتی از شبکه سه

مستند ماجرای بهشتی از شبکه سه : امسال شبکه 3 به مناسبت سالگرد شهادت شهید بهشتی،  مستندی پنج قسمتی را با عنوان ماجرای شهید بهشتی از تاریخ 4 تیر تا 8 تیر ماه 1401 پخش می کند. در ادامه درباره این مستند تلویزیونی شرح داده و نگاهی مختصر به زندگی نامه شهید بهشتی خواهیم انداخت.

درباره مستند ماجرای شهید بهشتی بیشتر بدانیم

مستند ماجرای شهید بهشتی، ویژه برنامه ای است که به مناسبت چهل و یکمین سالگرد شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یارانش از شبکه سوم سیما پخش شد. تهیه کنندگی این ویژه برنامه، برعهده  مرتضی روحانی و سردبیری محبوبه رحمتی محصول مشترک مؤسسه فرهنگی هنری سرچشمه نور انقلاب اسلامی و شبکه سوم سیما است. این برنامه توسط عطاء الله بیگدلی محقق و پژوهشگر علوم‌ انسانی و استاد دانشگاه در رشته حقوق اجرا می شود. البته این اولین تجربه اجرای وی  نیست و پیش از این اجرای برنامه های دیگری چون مصیر را برعهده داشت.

ماجرای شهید بهشتی از بخش ‌های مختلفی نظیر سرمقاله، گفتگو با مهمان و سخنان منتخب شهید بهشتی تشکیل شده که در واقع این سخنان متناسب با موضوع هر برنامه انتخاب گردیده است. در مجموع این مستند تلویزیونی در 5 قسمت 50 دقیقه ای تولید شده و در آن با دعوت از مهمان های متعدد، موضوعاتی نظیر شهید بهشتی و مسئله سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، شهید بهشتی و مسئله ولایت ‌فقیه، شهید بهشتی و مسئله بنی ‌صدر، شهید بهشتی و مسئله تشکیلات و شهید بهشتی و مسئله اقتصاد اسلامی را مورد بررسی قرار می دهد.

یکی از مهمانان این برنامه محمد مهدی اسلامی است. این پژوهشگر تاریخ و روزنامه‌ نگار، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و مؤلف کتاب اندیشۀ ماندگار و نیز تألیف مشترک کتاب پرونده مسکوت، جواد منصوری؛ نخستین فرمانده سپاه پاسداران با حکم شهید بهشتی و از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی است.

نگاهی به زندگینامه شهید بهشتی

شهید بهشتی از مردان بزرگ تاریخ ایران در 2 آبان 1307 در شهر اصفهان به دنیا آمد. وی در 4 سالگی به مکتب رفت و در مدت زمانی کوتاه موفق به آموختن قرائت قرآن، خواندن و نوشتن شد. بهشتی در خانواده ای مذهبی بزرگ شد و پیرو راه پدرش که از روحانیان اصفهان و امام جماعت مسجد لبنان بود،  دبیرستان را رها کرد و برای آموزش علوم دینی در سال 1325 به قم رفت و وارد حوزه علمیه شد.

البته وی در کنار خواندن دروس حوزوی،  موفق شد تا در سال 1327 به صورت متفرقه، دیپلم ادبی هم دریافت کند. در همان سال، وارد دانشکده الهیات شد و در سال 1330 با مدرک لیسانس به قم بازگشت و در دبیرستان حکیم نظامی به تدریس زبان انگلیسی مشغول شد. شهید بهشتی در فاصله زمانی 1335 تا 1338 موفق به کسب دکترای فلسفه الهیات گردید. شهید سید محمدحسین بهشتی در سال 1331 ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو دختر و دو  پسر گردید.

مستند ماجرای بهشتی از شبکه سه
مستند ماجرای بهشتی از شبکه سه

فعالیت های سیاسی شهید بهشتی

وی  در سال 1333 دبیرستان دین و دانش قم را تاسیس کرد و  از زمان تاسیس تا سال 1342 سرپرستی آن را برعهده داشت. چرا که ساواک به دلیل فعالیت های وی در مبارزات سال های 41  و 42 او را مجبور به عزیمت از شهر قم به تهران کرد.

شهید بهشتی بنا به تقاضای آیت الله حائری و آیت الله میلانی به هامبورگ عزیمت کرد و در آن جا به فعالیت های دینی و فرهنگی پرداخت و سرپرستی مسجد و تشکل مذهبی جوانان آن شهر را برعهده گرفت. در طی این مدت سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، ترکیه و عراق هم انجام داد تا به دیدار امام خمینی نائل شود.شهید بهشتی در سال 1349 به ایران بازگشت و فعالیت های علمی، فرهنگی و سیاسی را در کشور خود ادامه داد. البته در فاصله زمانی 1349 تا 1357 چندین بار توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد.

این مرد بزرگوار به فرمان امام خمینی در سال 1357، شورای انقلاب اسلامی را تشکیل داد و پس از پیروزی انقلاب هم به عنوان ایدئولوگ و لیدر در صحنه های سیاسی، اجتماعی به فعالیت می پرداخت. از دیگر فعالیت های او تشکیل حزب جمهوری اسلامی  با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی بود. در تدوین قانون اساسی به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان ایفای نقش می کرد. پس از استعفای دولت موقت در سال 1358، مدتی به عنوان وزیر دادگستری و سپس، از سوی امام خمینی رحمه الله به ریاست دیوان عالی کشور منصوب گردید.

ماجرای شهادت شهید بهشتی

 وی سرانجام در حین انجام وظیفه در تاریخ 7 تیر سال 1360، بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقین به همراه کاروان 72 نفره خود در ساعت حدود نه و هفت دقیقه به مقام شهادت نائل شد.

امام خمینی رحمه الله به مناسبت شهادت شهید بهشتی فرمودند: ملت ایران در این فاجعه بزرگ 72 تن بی گناه به عدد شهدای کربلا از دست داد.

مقام معظم رهبری هم در خصوص شهید بهشتی فرمودند: بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد، به خاطر این که در دوران زندگی اش کسی به عمق و والایی شخصیت این مرد پی نبرد. شهید بهشتی واقعا یک انسان برجسته ای بود در همه ابعاد.

زمان پخش مستند تلویزیونی ماجرای شهید بهشتی

این مستند تلویزیونی مناسبتی از تاریخ شنبه (چهارم تیرماه) تا چهارشنبه (هشتم تیرماه)  از طریق آنتن شبکه سه ، در 5 قسمت 50 دقیقه ای در ساعت 16:30  دقیقه پخش می گردد. برای مشاهده تکرار هم، می توانید فردای همان روز، آن را در ساعت 5 مشاهده نمایید.