نگاهی به برنامه قدیمی ورزش و مردم شبکه یک سیما

نگاهی به برنامه قدیمی ورزش و مردم

نگاهی به برنامه قدیمی ورزش و مردم : ورزش  و مردم از برنامه های قدیمی شبکه یک صدا و سیماست که به صورت زنده بر روی آنتن می رود و سعی می کند که در طول برنامه، ورزش های مختلف مانند فوتبال، کشتی، بسکتبال و والیبال و …. را پوشش دهد. 

به همین دلیل این برنامه ورزشی موفق شده تا مخطبان زیادی را به خود اختصاص دهد و با پخش آیتم های مختلف و دعوت از مهمانان برنامه سعی دارد تا فضایی دوستانه را برای بینندگان به ارمغان آورد.

به همین منظور در این مقاله به بررسی تاریخچه برنامه ورزش و مردم و آیتم های مختلف آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه برنامه ورزش و مردم

اولین بار برنامه در تاریخ اسفند 1358 پخش شد و افراد زیادی در پخش این برنامه  نقش داشتند و سرانجام پس از راه اندازی، یک شنبه شب ها بر روی آنتن شبکه یک رفت.

نام برنامه ورزش و مردم توسط کارگردان اصلی آن  وارطان آنتانسیان انتخاب شد و در ابتدای تولید تا سال 1363، اجرای آن را مجید وارث برعهده داشت و از سال 1363 به بعد بهرام شفیع برای اجرا برگزیده شد که البته اجرای بهرام شفیع تا زمان درگذشتش ادامه یافت.

البته بعد از فوت بهرام شفیع، برنامه توسط پیمان یوسفی اجرا شد و سبحان اکرامی هم از دیگر گویندگان این برنامه در بخش تحلیلی و خبری است.

همان طور که می دانیم این برنامه قدمت طولانی دارد و همین امر باعث شده تا افراد زیادی نظیر جواد متقی، مجید وارث و وارطان آنتانسیان، ناصر پزشکی، بیژن خراسانی، حسن فتحی و محمد بزرگ ‌نیا در شکل گیری آن نقش داشته باشند. حتی افرادی چون عادل فردوسی ‌پور، جواد خیابانی و مزدک میرزایی که در حال حاضر از مجریان بزرگ ورزشی هستند، به نوعی فعالیت و شهرت خود را از این برنامه آغاز کرده اند.

طبق تصمیم گیری شبکه یک سیما ، زمان پخش این برنامه ورزشی قدیمی از یک شنبه شب ها به صبح های جمعه انتقال یافت و در حال حاضر هم با ورژن جدید پخش می شود.

به جرات می توان گفت که این تغییر زمان در پخش برنامه ورزش و مردم باعث شد تا بر تعداد مخاطبان برنامه اضافه شود. چرا که بخشی از تماشاگران برنامه که اغلب دانش ‌آموز، دانشجو یا کارمند بوند و صبح ‌ها باید سر کار خود می رفتند، با پخش آن در صبح های جمعه دیگر مجبور نبودند تا پاسی از شب را به تماشای برنامه بنشینند.

نگاهی به برنامه قدیمی ورزش و مردم
نگاهی به برنامه قدیمی ورزش و مردم

بررسی جایگاه برنامه ورزش و مردم

در حقیقت برنامه ورزش و مردم از قدیمی ترین برنامه های ورزشی شبکه یک صدا و سیماست که در سال1360 به تهیه کنندگی و اجرای مجید وارث و بعد از آن بهرام شفیع پور، به عنوان تنهاترین برنامه ورزشی صدا و سیما شناخته شد.

البته بعد از درگذشت این بنیان گذار برنامه های ورزشی، تهیه کنندگی و اجرای آن را پیمان یوسفی برعهده گرفت و هنوز هم پخش آن ادامه دارد.

لازم به ذکر است این برنامه بر روی جامعه ورزشی، تاثیرات چشمگیری گذاشت و مورد استقبال بخش عظیمی از مردم قرار گرفت. اما با روی کار آمدن برنامه های ورزشی از شبکه های دیگر، ورزش و مردم برای مخاطبان دیگر جذابیت گذشته را نداشت و از تاثیرگزاری آن کاسته شد.

بنابراین در سال های اخیر برنامه ورزش و مردم، به منظور راضی ساختن مخاطبان و در راستای جوان سازی برنامه، به دنبال تغییراتی برآمد. به همین منظور در ساختار برنامه از گزارشگران جوان، تحلیل‌ های رایانه‌ ای و گزارش ‌های حاشیه‌ ای استفاده کرد.

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد برنامه ورزش و مردم این است که به ورزش های گوناگون می پردازد و با توجه به گرایش مردم جامعه بیشترین تمرکز آن بر روی ورزش هایی نظیر فوتبال، کشتی، بسکتبال و والیبال می باشد. البته دیگر ورزش ها هم بنابر نیاز روز و مسابقات انجام شده در این برنامه جایگاه دارند و مورد نقد و بررسی قرار خواهند گرفت.

علاوه بر موارد گفته شده در این برنامه قسمت ‌های گوناگونی مانند گفت و گو با میهمانان، گزارش و پخش بازی‌ های انجام شده وجود دارد. در برنامه سعی می ‌شود افراد در فضایی دوستانه با هم به بحث بپردازند و انتقاد کنند و برخلاف برخی از برنامه های ورزشی دیگر، سعی بر این است که از جنجال پرهیز ‌شود.

نگاهی به برنامه قدیمی ورزش و مردم
نگاهی به برنامه قدیمی ورزش و مردم

بیوگرافی بهرام شفیع

بهرام شفیع در سال ۱۳۳۵ در محلهٔ پامنار تهران به دنیا آمد. وی دوران ابتدایی اش را در مدرسه برزویه گذراند  و دوران متوسطه اش را در دبیرستان علوی تهران تحصیل کرد.

از مدارک تحصیلی آن می توان به کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه تهران و ارشد تهیه‌ کنندگی و گزارشگری از اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا اقیانوسیه (ABU) اشاره کرد.

البته بهرام شفیع از زمان جوانی به گزارشگری علاقه داشت و در دبیرستان و دانشگاه، علاوه بر بازی فوتبال، به گزارشگری نیز می ‌پرداخت و در دوران جوانی هم بازیکن تیم فوتبال قصر یخ تهران بود.

تا این که پس از انقلاب و در سال ۱۳۵۷، بهرام شفیع همکاری خود را با سازمان صدا و سیما آغاز کرد و با شرکت در آزمون صدا و سیما در سال ۱۳۶۱ به استخدام رسمی این سازمان درآمد.

وی پس از ورود به صدا و سیما، توانست برای ساخت برنامه ورزش و مردم اقدام کند و این برنامه را در سال 1361 بر روی آنتن شبکه یک سیما ببرد. البته در ابتدا اجرای آن بر عهده مجید وارث بود، اما بعد از ممنوع التصویر شدنش، اجرای برنامه را بهرام شفیع از سال 1363 تا زمان مرگش برعهده گرفت.

از دیگر سمت های وی می توان به ریاست فدراسیون هاکی در سال 1383 اشاره کرد و همین امر هم باعث افت برنامه ورزش و مردم  شد. چرا که شفیع با وجود این سمت دیگر نتوانست پرسش گری و به چالش کشیدن مسئولین در برنامه ورزش و مردم را اجرا نماید.

بهرام شفیع که خواهرزادهٔ خدیجه ثقفی، همسر روح ‌الله خمینی بود، به عنوان نخستین برنامه ساز ورزشی در تلویزیون شناخته شد و سرانجام در ۱۷ مهر ۱۳۹۷ دچار حمله قلبی شد و در سن ۶۲ سالگی درگذشت.

زمان پخش برنامه ورزش و مردم

این برنامه تا کنون در روزها و ساعات مختلفی پخش می شد اما حالا به صورت ثابت در روزهای جمعه از ساعت ۱۲ تا ۱۴ روی آنتن شبکه یک می ‌رود. البته ممکن است به دلیل شرایط پخش، این برنامه از ساعت ۱۲ و سی دقیقه هم شروع شود.