نگاهی به مستند قصه های آقای وزیر از شبکه یک

مستند قصه های آقای وزیر

مستند قصه های آقای وزیر : شبکه یک به مناسبت سالگرد شهادت شهید چمران مستند سه قسمتی را در سه شب متوالی از 29 تا 31 خرداد پخش کرد. این مستند تلویزیونی با نگاهی متفاوت، نسل جوان را با شهید چمران آشنا می کند. در ادامه به معرفی جامع این مستند تلویزیونی می پردازیم و به همین واسطه نگاهی به زندگی پربار شهید چمران می اندازیم.

درباره مستند قصه های آقای ویزی بیشتر بدانیم.

قصه های آقای وزیر نام یک مستند تلویزیونی از گروه برنامه‌ سازی ثریا است که با کارگردانی محمد نوروزی و تهیه کنندگی محسن مقصودی تهیه و تولید شده است. این مستند به مناسبت سالگرد شهادت شهید چمران تولید شده و با نگاهی متفاوت به سبک زندگی، مدیریت و رشادت های شهید چمران پرداخته است. به گفته تهیه کننده مستند تلویزیونی قصه های آقای وزیر، این مجموعه حاوی اطلاعات بسیار مفید برای مدیران و نسل جوان است تا افراد با پی بردن به ویژگی‌های مدیریتی شهید چمران و زندگی علمی و اجتماعی وی بتوانند آن را الگو و سرلوحه کار خود قرار دهند. این مستند در سه قسمت یک ساعته تولید شده است و در آن به گفتگو با دوستان و همکاران و شخصیت های علمی مرتبط با شهید چمران پرداخته است. این مجموعه سه قسمتی، روز یکشنبه تا سه شنبه ( ۲۹ خرداد تا ۳۱ خرداد) ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه از شبکه یک پخش شد.

چکیده ای از بیوگرافی شهید چمران

شهید چمران از مردان بزرگ تاریخ ایران است و به جرات می توان گفت تنها وزیری است که تا روز آخر زندگی و هنگام شهادت در زیرزمین ساختمان نخست وزیری زندگی می ‌کرد و مسکن و خودروی شخصی نداشت. وی متولد 10 مهر 1311 بود و در تاریخ 31 خرداد 1360 هم به مقام شهادت نائل شد.

فعالیت های دکتر در دوره زندگی اش

مصطفی چمران ساوه‌ ای ملقب به دکتر چمران در طول زندگی خود، فعالیت های زیادی را داشته است و از فعالیت های وی می توان به مواردی نظیر فیزیک‌دان، سیاستمدار، وزیر دفاع ایران در دولت مهدی بازرگان و دولت موقت شورای انقلاب از همراهان موسی صدر در تشکیل جنبش امل در لبنان، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، از فرماندهان ایران در جنگ ایران و عراق و بنیان ‌گذار ستاد جنگ ‌های نامنظم در جریان جنگ ایران و عراق اشاره کرد.

تحصیلات شهید چمران در مدرسه انتصاریه، نزدیک پامنار شروع شد و پس از آن در مدارسی نظیر دارالفنون و البرز درس خواند و توانست با کوشش فراوان رتبه 15 کنکور را در رشته ریاضی کسب کند و در رشته مهندسی الکترومانیک در دانشکده فنی تهران به تحصیل خود ادامه دهد. وی پس از فارغ التحصیلی، یک سال به تدریس در همان دانشگاه پرداخت تا این که توسط دانشگاه تگزاس ای اند ام در آمریکا بورسیه شد و برای رسیدن به اهدافش تصمیم به ادامه تحصیل در این دانشگاه گرفت.

مستند قصه های آقای وزیر
مستند قصه های آقای وزیر

برای گرفتن مدرک دکترا به دانشگاه برکلی کالیفرنیا رفت و در رشته فیزیک پلاسما مشغول به درس خواندن شد. شهید چمران در این دانشگاه هم موفقیت های چشمگیری به دست آورد. به طوری که پایان نامه او، مرجع دو مقاله علمی در همان رشته شد و همین امر باعث شد تا در آزمایشگاه های پیشرفته ای مانند جت ناسا و آزمایشگاه بل استخدام شود. البته فعالیت های شهید چمران فقط به درس خواندن و کسب مدارج علمی ختم نمی شد. وی در سنین پایین از دانش پژوهان معارف آسمانی قرآن کریم بود و در سن 15 سالگی در کلاس های تفسیر قرآن کریم که به همت آیت اللّه طالقانی رحمه الله در مسجد هدایت برقرار بود، شرکت می کرد.

تحصیلات دکتر چمران

در آمریکا هم به عنوان یکی از اعضای هیئت اجرایی و مسئول مالی شورای مرکزی جبهه ملی فعالیت داشت و هدایت اعتراضات دانشجویان با هدف اعتراض به شرایط سیاسی اجتماعی در مقابل سازمان ملل در نیویورک، کاخ سفید و سفارت ایران در واشینگتن و دیگر کنسولگری ها در شهرهای شیکاگو، نیویورک، سانفرانسیسکو را بر عهده داشت. پس  از 23 سال دوری از وطن، شهید چمران با پبروزی انقلاب اسلامی به وطن بازگشت و تجربیات علمی و فرهنگی خود را در اختیار هم وطنان خود  قرار داد.

تربیت نخستین گروه‏های پاسداران انقلاب در سعدآباد از جمله فعالیت های مهم اوست. فعالیت در سمت معاونت نخست‏ وزیر در امور انقلاب و فیصله دادن مساله کردستان و رشادت های او در پاوه، نمونه ای از دلاوری ها و از خود گذشتگی های این شهید بزرگوار بود. شهید چمران با انتخاب مردم تهران در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و با هدف تدوین قوانین و نظام جدید انقلابی، به ویژه در ارتش، وارد مجلس شد. وی بعد هم به نمایندگی رهبر کبیر انقلاب اسلامی در شورای عالی دفاع منصوب شد و  موظف شد تا به طور مرتب گزارش کار ارتش را ارائه کند.

به جرات می توان گفت شهید چمران از جمله دانشمندان و فعالان سیاسی بود که ذوق هنری هم داشت. وی نقاش بود، عکاسخانه هم داشت و کار عکاسی و مونتاژ و انواع و اقسام کارهای هنری می‌کرد. شهید چمران خطاط و استاد در این زمینه بود و حتی کمی شعر می‌گفت. نویسنده‌ ای توانا و گوینده‌ ای بسیار مسلط نیز بود. در امور ورزشی هم، تمام فنونی که با عنوان هنرهای رزمی شناخته می ‌شود را وارد و بسیار مسلط بود.

مستند قصه های آقای وزیر
مستند قصه های آقای وزیر

زندگی خانوادگی شهید چمران

شهید چمران در طول زندگی خود دو بار ازدواج کرد. همسر اول او یک زن مسلمان آمریکایی به نام تامسن هیمن بود که بعد از ازدواج نام خود را به پروانه تغییر داد. شهید چمران در ازدواج اولش صاحب سه پسر و یک دختر شد که در همان سال های اولیه یکی از فرزندان پسرش را از دست داد.

البته ازدواج اول او به دلیل مهاجرت به لبنان و شرایط بد زندگی در آن جا دوام نیاورد و همسرش به آمریکا برگشت و از وی جدا شد. سه فرزندش هم در حال حاضر در کناره های غربی آمریکا زندگی می کنند. شهید چمران در لبنان به واسطه یکی از نقاشی هایش با عنوان شمع، با غاده جابر آشنا شد و در نهایت به واسطه شخص موسی صدر و یک روحانی ایرانی به نام سید غروی به ازدواج ختم یافت. غاده با وجود خواستگاران زیادی که داشت، عاشق رفتار و منش چمران شد و زندگی خود را با وی آغاز کرد.

شهادت دکتر چمران

مصطفی چمران در اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ در آزادسازی سوسنگرد و تپه های الله اکبر شرکت داشت. بعد از فتح ارتفاعات الله اکبر، طرح تسخیر دهلاویه را به کمک رزمندگان ستاد جنگ های نامنظم به مرحله اجرا درآورد و در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰  بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن در جبهه سوسنگرد ـ دهلاویه به شهادت رسید و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. برادر شهید چمران اظهار داشت که دکتر چمران بعد از شهادتش، یک تفنگ کلاشینکف که با خون دهلاویه آغشته بود و یک دست لباس تکه تکه که در جیب آن نوشته ‌های زیبایی بود، یک دست کت و شلوار، حدود ۳۵ هزار تومان پول نقد در حساب بانکی  و البته به دلیل علاقه زیاد شهید به مطالعه نزدیک به ۱۰ هزار جلد کتاب از وی باقی ماند.

لازم به ذکر است این پول در حساب شعبه پاستور بانک ملی وی هنوز هم باقی مانده است تا حداقل نمایندگان مجلس بدانند که چنین نماینده ‌ای با چنین شیوه ‌ای از زندگی هم وجود داشته است و چنین سطحی از عرفان را در زندگی خود نشان داده است.