درباره سریال طلاق بیشتر بدانیم

سریال طلاق

سریال طلاق از دیگر آثار فاخر تلویزیونی است که قرار است به زودی در قاب تلویزیون به نمایش گذاشته شود. این سریال از جدیدترین ساخته های ابوالقاسم طالبی است و به دلیل داستان جذاب و هنرنمایی بازیگران نام آشنای سینمای ایران، به قطع یکی از سریال های پربیننده و  جذاب  شبکه های صدا و سیما خواهد شد. در ادامه به معرفی سریال و عوامل تولید آن خواهیم پرداخت.

معرفی سریال طلاق

سریال طلاق به کارگردانی و نویسندگی ابوالقاسم طالبی است که در مرکز سیما فیلم تهیه و تولید شده است. این مجموعه فاخر تلویزیونی در دسته سریال های گروه الف قرار گرفته و در حال تولید برای پخش از سیمای جمهوری اسلامی می باشد.

تاکنون بخش زیادی از تصویر برداری این مجموعه انجام شده و بخش اعظمی از سکانس ‌ها ضبط شده است است. البته تصویربرداری این سریال از سال 98 شروع شد و پیش بینی می شود، فقط چند بخش از تصویربرداری آن باقی مانده است. در ضمن تدوین این سریال، هم زمان با فیلمبرداری آن انجام می شود. از دیگر ویژگی های این سریال، سکانس های متفاوتی است که در تهران و چند کشور خارجی ضبط شده است. البته بخش های خارجی در تهران از خیابان فرشته تا خاوران فیلم برداری شده و عوامل برای ضبط صحنه‌ های داخلی در غرب تهران مستقر شده اند. حتی برخی از سکانس ها هم مربوط به دادگاه می باشد.

لازم به ذکر است این سریال در ابتدا قرار بود که در شبکه نمایش خانگی منتشر شود، اما بنابر توافق عوامل با مسئولین صدا و سیما، این مجموعه قرار شد که از آنتن تلویزیون پخش شود  و هنوز مشخص نیست که سریال طلاق از کدام شبکه پخش شود. برخی این طور استنباط می کنند که این سریال از شبکه 3 پخش خواهد شد و برخی نیز براین اعتقادند که از شبکه دو روی آنتن خواهد رفت.

سریال طلاق
سریال طلاق

داستان سریال طلاق

بر خلاف نامی که برای سریال در نظر گرفته، سریال طلاق، به مسائل اقتصادی نمی پردازد. بلکه داستان سریال مربوط  به مباحث اجتماعی بحث برانگیز بوده و در قالب یک درام سیاسی و اقتصادی ارائه می شود. به طور کلی داستان سریال وارد زندگی اختلاس‌ گرها شده و به موضوع آقازاده‌ ها هم می پردازد. اما هنوز در خصوص جزئیات آن توضیحاتی به دست نرسیده است. اما طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، تماشاگران با داستانی در هم تنیده شده رو به رو هستند.  

آشنایی با عوامل سریال طلاق

در سریال طلاق بازیگران زیادی نقش آفرینی کرده اند. طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، دکتر شاهین فرهنگ، مهرداد ضیایی، حمیدرضا هدایتی، فرید قبادی و علیرام نورایی به گروه بازیگران این مجموعه اضافه شدند. حمید صفت هم که از خواننده و ترانه‌ سرایان موسیقی رپ محسوب می شود، در یکی از نقش های اصلی سریال طلاق حضور دارد.

قطب الدین صادقی هم از دیگر بازیگرانی است که بعد از سال ها دوری، سرانجام با سریال طلاق به تلویزیون بازگشت. وی در این سریال نقش وکیل یکی از این آقایان اختلاسگر را بازی می‌ کند.البته بازیگران دیگری چون مجید واشقانی، جعفر دهقان، محمدرضا رهبری، حمید گودرزی، شهرام عبدلی، سروش طاهری، امین زارع، بهارمحمدپور، فاطمه الطافی، مجید رحمتی، مهران مرادی، هدیه رضایی، بهناز پور فلاح، بهزاد اقطایی، حسن ولیخانی، حمیدرضا عرب ‌سرخی، رامین یحیی ‌زاده، سیدحمید فتوحی، شیلر کی، مینو شیخان، عسل غروی، علیرضا جلیلی و مهدی شاکریان در این سریال حضور داشتند.

در این سریال علاوه بر حضور بازیگران حرفه ای و نام آشنا، چهره های جدیدی که دانش‌ آموختگان بازیگری در دانشگاه‌ ها و موسسات آموزشی هستند، هم حضور دارند. انتخاب این افراد برای بازیگری در سریال طلاق بر اساس فراخوان‌ های گسترده و تست ‌های بازیگری از میان دانش ‌آموخته‌ های بازیگری و بازیگران کمتر دیده شده تئاتر بود.در کنار بازیگرانی که در جلوی دوربین حضور داشتند، عوامل دیگری هم در پشت صحنه برای ساخت این سریال زحمت کشیدند.

سریال طلاق
سریال طلاق

این عوامل عبارتند از:

ابوالقاسم طالبی (نویسنده و کارگردان)، امیر کریمی (مدیر فیلمبرداری)، داریوش صالحیان (طراح گریم)، منصور شهبازی (مدیر صدابرداری)٬ جهانگیر میرزاجانی (طراح صحنه)، مهرناز اکبری (طراح لباس)، علی نیک‌رفتار (عکس) و …همان طور که می دانیم از شروع فیلمبرداری سریال تا کنون 5 سال می گذرد و در زمان شیوع بیماری کرونا هم بعد از چند ماه وقفه با رعایت پروتکل های بهداشتی هم چنان فیلم برداری آن شروع شد، اما در فاز دوم برخی از عوامل تغییر کردند.به طور ی که در فاز دوم تصویربرداری، برخی از عوامل پشت دوربین تغییر کرده ‌اند که از آن جمله می‌ توان به  منصور ظهوری (فیلمبردار)،  فرشید کیوانمهر (صدابردار)، طراح گریم (علی عارفی) اشاره کرد.

با کارگردان سریال طلاق بیشتر آشنا شویم

کارگردانی سریال طلاق برعهده ابوالقاسم طالبی گذاشته شد. وی در سال 1340 در اصفهان متولد شد و موفق شد تا در رشته حقوق قضایی فارغ التحصیل گردد.اولین فعالیت هنری اش را با نگارش قصه های کوتاه آغاز کرد و نخستین نمایشنامه اش را با عنوان آن کس که نداند در اصفهان نوشت و پس از ساختن چند فیلم کوتاه ۱۶ میلی متری و ویدئویی در سینمای حرفه ای فعالیت خود را شروع کرد.

اولین فعایت ابوطالبی در سال ۱۳۷۱ در فیلم بر بال فرشتگان با عنوان دستیار کارگردان بود و در همان زمان صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته نامه سینما ویدئو بود.وی دو فعالیت تلویزیونی با عنوان های بازگشت پرستوها و به کجا چنین شتابان دارد و در این دو سریال به موضوع فساد اقتصادی و اختلاسگرها پرداخته است. این بار هم ابوطالبی برای سریال طلاق، قصه‌ ای در هم تنیده شده را طراحی و به نگارش در آورده است که به مسائل اجتماعی می ‌پردازد و در طول جریان قصه نگاهی به مفاسد اقتصادی هم می اندازد.

از ویژگی های بارز این کارگردان باید گفت که با وسواس کار می‌ کند و به پلان به پلان سریال دقت می‌ کند. روی همه‌ چیز از جمله بازیگری، لباس، صحنه، گریم و نور نظارت دارد و حتی به طور مرتب سناریو را سر صحنه تصحیح می‌ کند.

سریال طلاق
سریال طلاق

زمان پخش سریال کی است؟

درباره زمان پخش سریال ابهاماتی وجود دارد و هنوز مشخص نیست. حتی ممکن است، نام سریال هم بر اساس مضوعی که برای این مجموعه در نظر گرفته شده است، تغییر کند. اما طبق آخرین اخبار به دست آمده، تا کنون بیش از 80 درصد از فیلمبرداری آن انجام شده و قرار است در آینده ای نزدیک از طریق یکی از شبکه های صدا و سیما روی آنتن برود.